0 357 visningar

2 svar

Fågelkännare - någon???

Nina H, Sthlm norr

24 sep 2007 kl. 14:54

OBS - ej svampfråga - vill ha hjälp av fågelkunnig person.
Finns någon sajt man kan lyssna på rovfåglar? Såg en nyss och kan ej komma på vad det var.
Är det bara ormvråkar som tar ormar?
Gick med min dotter och rätt vad det var flög en rovfågel upp från en träptopp, ut över vattnet och satte sig i ett träd lite längre fram. Sekunden efter låg det en snok på stigen framför oss, tydliga märken efter hack på bakkroppen. Antagligen hade vi skrämt fågeln som tappat den när den flög iväg.
Ormen slingrade sig över stigen och ner i vattnet. Fågeln försvann iväg - skrikande. Spännande som sjutton, men vi undrar vad det var för fågel. Har kollat bilder på rovfåglar, men tycker inte någon stämmer. Och absolut inte med ormvråk, men kanske känner jag igen ljudet om jag får höra det snart igen. Någon som vet??

Skall ALDRIG mer gå ut utan kamera!

0

Irene A

24 sep 2007 kl. 15:28

De här länkarna hittade jag, en norsk:
http://www.fuglar.no//galleri/lyder.php
och en engelsk:
http://www.rspb.org.uk/wildlife/birdguide/name/g/goshawk/index.asp

Det blir lite knepigt att hitta bland alla fågelnamn när de inte är på svenska - men det kanske fastnar något norskt eller engelskt namn på köpet när man letar.

0

Nina H, Sthlm norr

24 sep 2007 kl. 16:14

Tack Irene - då var det nog en ormvråk i alla fall tyckte jag mig höra (Buteo buteo). Tyckte den såg så liten ut, men det kanske inte var en vuxen individ.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone