0 520 visningar

22 svar

Se Upp För Svampen

"JAS"

24 sep 2007 kl. 19:17

Föränderlig tofsskivling?  SVARA
Brittis som tur är skall du inte köra i morgon, Jag testade en konstig svamp för 30 år sedan och det gör jag inte om, så skit i svamp som du inte är säker på den, det är inte säkert att man kan lita på foton och sporprover med “gladpack” då ska man nog bo i Holland. Om man nu har en massa papper hemma för att göra prover, så föreslå att man har lite svarta pappaer åxå så dela svampen eller lägg svampen på “halva havla” fattar ni eller. Vi vanliga amatörer har jätte kul med denna sidan och vi har nytta av den men “SNÄLLA EXPERTER”! avråd hellre än säg kanske kanske eller det är nog den och den. Jag har bara varit här några veckor nu men ser hela tiden att folk där ute är berädda att äta vad som helst bara det är svamp OCH SVAMP är LIVSFARLIGT defenitivt inget att “Tja kanske det är ok!!)” för fel svamp och man kan beställa mögelsvamp eller något annat äkligt till träfracken!!!!

0

ES

24 sep 2007 kl. 20:54

Vilken konstig svamp testade du för 30 år sedan?

0

"JAS"

24 sep 2007 kl. 21:07

Det vill du inte veta Jag är fortfarande knäpp, (antagligen någon ur släkter Ursäkta stavningen men det är troligtvis en biefekt av (Psilocybin, C12H17N2O4P,)Jag är ingenanhängare av ovanstående svamp men så var det då!!

0

ES

24 sep 2007 kl. 21:09

Aha, det är inte trevligt om det går snett eller sker omedvetet. Inget att leka med. Har du alltså bestående men fortfarande?

0

"JAS"

24 sep 2007 kl. 21:42

NEJ! Men ibland så vet man inte var man är. se bild?

0

"JAS"

24 sep 2007 kl. 21:43

Glömde bilden! Ja du ser hur det är, förrvirrrrat!

0

ES

24 sep 2007 kl. 22:01

Ja.. onekligen lite knepiga färger.

0

"JAS"

24 sep 2007 kl. 22:38

Tja det är så det ser ut i svampskogen. Bro över Vransån i Åröd ett mycket bra svapställe, hade stuga där för några år sedan, du kan få se en färdigberädd fångst från Vramsån om du vill men inga svampar, andra goda saker.

0

"JAS"

24 sep 2007 kl. 22:39

Ja det är alltid kul att få se bilden åxå, här kommer den!

0

Stefan Ohlsson

24 sep 2007 kl. 23:21

Sökte på psilocybin och hamnade på självmordsguiden (att det finns en sådan sida). :/
Här är ett klipp ur densamma:
De finns också vissa svampar som angriper nervsystemet, och ger symptom som hallucinationer. Det är dessa svampar som används som psykedelia, De påminner om den illegala drogen LSD. (Psilocybin och Psilocin). Dessa gifter är inte livshotande.

0

"JAS"

24 sep 2007 kl. 23:34

Mjöldryga!? parasitsvamp på säd tror jag, Hoffan Österike, tror jag , vill du prova? Nä skit i det. Lysna på Moody Blues så kanske man får ett svar? Nu kanske jag klev i klaveret men jag kan ta det, jag är här och nu! Men har någon sett mjöldryga för det är en svamp tror jag, som var ett problem förr, eller??

0

Stefan Ohlsson

24 sep 2007 kl. 23:48

Nä, föredrar att ha rent mjöl i påsen :)
Här är en till:
Historiska exempel finns på hela byar som blivit påverkade. I kloster på medeltiden (och senare) fanns inte detta problem då de kunde spara säd och baka bröd på årsgammalt mjöl. Toxinerna i mjöldryga är ganska flyktiga så deras bröd blev “heligt”. Detta ledde till att kyrkan kunde stärka sin makt gentemot folket.

0

"JAS"

24 sep 2007 kl. 23:59

Som vanligt med andra ord, inget kul till folket!??

0

Stefan Ohlsson

25 sep 2007 kl. 00:07

Försöker föreställa mig hur det såg ut, tänk en hel by med “hallisar”
*S*

0

Novis?!

25 sep 2007 kl. 11:09

Men var det inte så att mjöldryga förgiftade? Och i vissa fall ledde till dödsfall?

0

"JAS"

26 sep 2007 kl. 10:08

Nja, dödlig kanske den inte är men mycket giftig. Jag tror att två symtomer är beskrivna den ena är ” ignis sacer” = den heliga elden, blodkärlen i tår och fingrar drar ihop sig och detta leder till att dessa kroppsdelar faktiskt dör och faller av!? Den andra formen angriper psyket och framkallar kraftiga hallucinationer och kramper. Mjöldrygan använd inom medicinen.

0

Erik

26 sep 2007 kl. 19:47

Mjöldrygans svarta, hårda fruktkroppar ses ofta i axen på vildväxande gräs. De sädesslag som odlas till mat behandlas och är framavlade för att ha motståndskraft mot svampen. Den innehåller en rad ergotalkaloider där vissa har kärlsammandragande effekt och vissa en svag hallucinogen effekt, nog ingen som skulle prova mer än en gång. Strukturmässigt liknar ergotalkloiderna lysergsyredietylamid - LSD.

0

SirSmokalot

19 apr 2008 kl. 21:58

Den här svampen e riktigt goo när man ska dra o softa i ett annat land o bara umgås me sina vänner o kicka loss… alla ni som tror att dessa ger lite hallisar borde fråga sig själva inerst inne att om inte flugsvampar hadde aegit så mkt för vikingarna när dem var ute me båt o kriga trodde fel… en liten dos till alla hjältar som funnits därute har varit till god hjälp att skrämma sina fiender me xD visst ger d symtom längre fram i tiden men alla lever en gång o måste se var livet tar er så vet ni att d finns alternativ ute i skogen att leka me… obz dem som inte har färska får inte bra grejer.. då ere farigt! pus o kram.. ses på stan

0

Daniel Persson

19 apr 2008 kl. 22:48

Den här tråden ligger bra till för att nomineras till “Sveriges flummigaste forumtråd 2008”, tror jag visst! Men den handlar ju åtminstone om svamp :)

0

Sofia, Skåne

19 apr 2008 kl. 22:49

:)

0

Robban

20 apr 2008 kl. 06:39

nÄÄ jag tar nog en Tuborg istället.
Då vet jag vad effekten blir.

0

buffy

20 apr 2008 kl. 11:46

Här står en hel del om vad mjöldrygeförgiftning kan innebära:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ergotism

0

"JAS" Helsingborg

20 apr 2008 kl. 21:49

Ja jösses vilken tråd man drog igång och nu har den vaknat igen. Och du SirSmokalot ta det lugnt annars ses vi inte på stan och risken är stor att du får ta ner skylten i förtid.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone