0 321 visningar

12 svar

Hänvisning till Se Upp För Svampen

"JAS"

24 sep 2007 kl. 19:45

Hej Affe!! Skit i Vit svamp i Urbaniserade miljöer de innehåller åt H-vet. för mycket tungmetaller (kadmium m.fl.)om jag har fel så säg ifrån fort. Likaså om man ite är säker på en svamp Ät Den ALDRIG. MAN KAN DÖ!!eller få leverskador eller bli dum i huvet Men svamp är inte att leka med. Så kära experter rätta mig om jag har fel!!??

0

BaWa

24 sep 2007 kl. 19:56

Jag tycker du överdriver lite JAS. Jag tror de flesta här vet vad som gäller när det gäller provsmakningar och goda råd. Är man det minsta osäker äter man inte svampen men provsmaka kan man alltid göra för att därigenom få visshet om vad det kan vara. Det är inte så att du råkat provsmaka på för många själv?

0

Irene A

24 sep 2007 kl. 20:06

Det finns inte mer kadmium i champinjoner som har växt i urbaniserade miljöer. Det är ett grundämne som finns överallt, och champinjoner (vissa arter mer än andra) har helt enkelt den speciella förmågan att kunna anrika mycket av det ur jorden.

0

sofia, Skåne

24 sep 2007 kl. 20:17

Så du menar Irene att det mer beror på svampsorten än på miljön om de innehåller kadmium? Gäller det även andra tungmetaller?

0

"

24 sep 2007 kl. 20:23

Irena!!?? Så det har ingen betydelse hur mycket av en viss metall/grundämne eller liknande som finns på respektive växtplats?
Ingen koppling till vad som finns i det växande organiska materialet på respektive plats, ingen betydelse om de växer på BeteKimis gamla fabriksområde i TECKOMATORP????

0

Irene A

24 sep 2007 kl. 20:44

Sofia, så är det, det beror på svampsorten. Ametistskivling är en art som sörplar arsenik t.ex.
Det är en anledning att inte rekommendera den som matsvamp.
Andra arter tar upp mycket bly och kvicksilver (minns inte vilka just nu).

0

Franco Matli

24 sep 2007 kl. 21:01

Allt som vi äter innehåller någon kemikalie som människa har släppt ut i naturen.Min lilla papegoja dog förgiftad av sallad. Vissa svampar kan ta upp olika ämnen, vad det beror på har man inte lyckats utröna än.
Man har endast teser och spekulationer.Därför skriver vi misstänkt,och borde inte ätas.
Denna Forum syfte är att hjälpa de som gillar svampar med identifiering och tillagning utan att bli indragen i polemiska diskussioner.

0

"JAS"

24 sep 2007 kl. 21:25

HEJ FRANCO! Jag som är dyslektiker älskar att bli indragen i polemiska diskussioner.
Men oj, har jag trampat på en öm tå eller. Om inte ni har uppfattat vad jag ser när jag är inne på den här sidan så vet jag inte, här litar man på er, eller så kanske jag har missuppfattat många inlägg, i så fall ber jag ödmjukast om ursäkt. Jag upplever som att det är många som inte vet så mycket och vill veta mer om sina svampupplevelser men jag ser många vaga svar. Jag tror att många vill ha svar enkelt och rakt “kan jag äta denna svamp , ja eller nej” men de får ett tja. han och han åt den men så kollar man och då är den inte ok i svamp boken.. Var hellre retriktiv med ert omdömme. Jag har svampböcker som är 40 år gamml & som är nya och Ja!! Vem i hela värden skall man lite på.!!

0

BaWa

24 sep 2007 kl. 22:00

Inte lita på på karlar över 40 iaf , det har man ju fått lära sig.

0

Jan A

24 sep 2007 kl. 22:31

I Jordstjärnan nr 1 1985 finns ett osignerat sammandrag av en dansk artikel,
Andersen, Hjørdis Hall.  Champignoner på menuen igen?  Svampe nr 11 1985, p9, 23.
Den är i sin tur ett sammandrag av en tysk artikel, Schnellmann, B, et al: Cadmium- und Kupferkonzentration in Stuhl, Urin und Blut nach aufnahme wildwachsender Champignons.  Zeitschrift für Lebensmittel-Untersuchung und -Forschung 178 (1984), p445-449.
Slutsatsen där är att kadmiet är bundet i svampcellväggens kitin som vi är dåliga på att bryta ner.
Försökspersonerna matades med förmodat kadmiumhaltiga champinjoner som också analyserades.  Den enda signifikanta förhöjningen av kadmiumhalten sågs i avföringen under försöksperiodens sista dagar.
Tämligen trösterikt, eller hur?

En sammanfattning av den tyska artikeln (med en engelsk snutt) finns här:

http://www.springerlink.com/content/w475r52210612354/

0

"JAS"

24 sep 2007 kl. 22:54

Skit samma. Eler vad säger du.

0

JAS

"Draken"

25 sep 2007 kl. 08:23

Om det nu är “skit samma” plötsligt.. Varför orerar du samma gojja i tråd efter tråd då?

0

JAS

"JAS"

25 sep 2007 kl. 09:59

Ok,Ok jag ska inte orera mer om detta i någon tråd mer, ber om ursäkt för ett som det verkar dumt inlägg från en novis svampälskare.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone