Hej Affe!! Skit i Vit svamp i Urbaniserade miljöer de innehåller åt H-vet. för mycket tungmetaller (kadmium m.fl.)om jag har fel så säg ifrån fort. Likaså om man ite är säker på en svamp Ät Den ALDRIG. MAN KAN DÖ!!eller få leverskador eller bli dum i huvet Men svamp är inte att leka med. Så kära experter rätta mig om jag har fel!!??
Jag tycker du överdriver lite JAS. Jag tror de flesta här vet vad som gäller när det gäller provsmakningar och goda råd. Är man det minsta osäker äter man inte svampen men provsmaka kan man alltid göra för att därigenom få visshet om vad det kan vara. Det är inte så att du råkat provsmaka på för många själv?
Irena!!?? Så det har ingen betydelse hur mycket av en viss metall/grundämne eller liknande som finns på respektive växtplats?
Ingen koppling till vad som finns i det växande organiska materialet på respektive plats, ingen betydelse om de växer på BeteKimis gamla fabriksområde i TECKOMATORP????
Allt som vi äter innehåller någon kemikalie som människa har släppt ut i naturen.Min lilla papegoja dog förgiftad av sallad. Vissa svampar kan ta upp olika ämnen, vad det beror på har man inte lyckats utröna än.
Man har endast teser och spekulationer.Därför skriver vi misstänkt,och borde inte ätas.
Denna Forum syfte är att hjälpa de som gillar svampar med identifiering och tillagning utan att bli indragen i polemiska diskussioner.
HEJ FRANCO! Jag som är dyslektiker älskar att bli indragen i polemiska diskussioner.
Men oj, har jag trampat på en öm tå eller. Om inte ni har uppfattat vad jag ser när jag är inne på den här sidan så vet jag inte, här litar man på er, eller så kanske jag har missuppfattat många inlägg, i så fall ber jag ödmjukast om ursäkt. Jag upplever som att det är många som inte vet så mycket och vill veta mer om sina svampupplevelser men jag ser många vaga svar. Jag tror att många vill ha svar enkelt och rakt “kan jag äta denna svamp , ja eller nej” men de får ett tja. han och han åt den men så kollar man och då är den inte ok i svamp boken.. Var hellre retriktiv med ert omdömme. Jag har svampböcker som är 40 år gamml & som är nya och Ja!! Vem i hela värden skall man lite på.!!
I Jordstjärnan nr 1 1985 finns ett osignerat sammandrag av en dansk artikel,
Andersen, Hjørdis Hall. Champignoner på menuen igen? Svampe nr 11 1985, p9, 23.
Den är i sin tur ett sammandrag av en tysk artikel, Schnellmann, B, et al: Cadmium- und Kupferkonzentration in Stuhl, Urin und Blut nach aufnahme wildwachsender Champignons. Zeitschrift für Lebensmittel-Untersuchung und -Forschung 178 (1984), p445-449.
Slutsatsen där är att kadmiet är bundet i svampcellväggens kitin som vi är dåliga på att bryta ner.
Försökspersonerna matades med förmodat kadmiumhaltiga champinjoner som också analyserades. Den enda signifikanta förhöjningen av kadmiumhalten sågs i avföringen under försöksperiodens sista dagar.
Tämligen trösterikt, eller hur?
En sammanfattning av den tyska artikeln (med en engelsk snutt) finns här:
http://www.springerlink.com/content/w475r52210612354/
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.