0 1500 visningar

20 svar

Svart trumpetsvampsrecept

Maria & Klas

24 sep 2007 kl. 19:46

Svart trumpetsvamp blir ju jättegott i sås men det skulle var kul att få några fler goda recept
på denna fina svamp.

0

Brittis

24 sep 2007 kl. 20:05

Kolla under recept. Där bör finnas ett o annat att prova! Själv kan jag tänka mig att de blir goda i en stuvning m persilja och fylla crepes, eller sådana där smördegsskålar som jag just nu har tappat namnet på till förrätt eller till välkomstdrinken…fantasi är ens bästa vän :o)

0

Enelie, Linköping

24 sep 2007 kl. 21:13

Om du har möjlighet att få tag i Aftonbladet, lörd. 22 sept. så finns det ett recept där som verkar jättegott. ( sid. 35)
Sojastekt lax med svart trumpetsvamp.

Tyvärr hittade jag inte receptet i nätupplagan.

Jag har sparat receptet men inte lagat det än. Men det låter jättegott!

0

PS

Enelie, Linköping

24 sep 2007 kl. 21:18

Om du inte hittar det så ska jag försöka hinna med att skriva in det på receptsiadan här.DS

0

Sven Palmér Södertälje

25 sep 2007 kl. 08:25

Gör en stuvning med finfördelad svamp och lägg i en eldfast form. Täck över med ett lager med små spättor. Täck ett nutt lage rmed svampstuvning plus lite grädde eller mjölk. Strö över svart och röd limfjordsdkaviar och in i ugnen. 20 -30 min vid 200 C.
Synnerligen glufsigt!! Svart trumpetsvamp och fisk går jättebra ihop !!

0

Brittis

25 sep 2007 kl. 09:17

Oj sven det där lät verkligen mums!

0

Svart trumpetsvamprecept

Maria & Klas

25 sep 2007 kl. 14:57

Tack, det hade varit kul om du kunde göra det.

0

limfjordskaviar

Med smak för svamp!

25 sep 2007 kl. 15:07

Var få tag på limfjordskaviar?

0

limfjordskaviar

sofia, Skåne

25 sep 2007 kl. 16:01

Vilken fisk kommer limfjordskaviarn från?

0

limfjordskaviar

Med smak för svamp!

25 sep 2007 kl. 17:36

Kanske är ett sätt att väcka intresse för en lokal och rätt okänd specialitét?

0

limfjordskaviar

Göran H

25 sep 2007 kl. 18:42

Stenbitsrom

0

limfjordskaviar

Affe Nv Skåne

25 sep 2007 kl. 19:31

Skall man då vara nogrann så är det inte Stenbit rommen kommer ifrån utan från Kvabbso.
Stenbit är hanfisken av Sjurygg som den egentligen heter och Kvabbso honfisken.
Ursäkta att jag märker ord men det är en betydlig skillnad.

0

Göran H

25 sep 2007 kl. 19:55

Helt klart Affe, hannar skall inte hålla på och lägga rom. Det är bara det att Stenbitsrom verkar vara det etablererade namnet. Står i alla fall så på tillverkarens förpackning. Wikipedia säger, citat, “Stenbitsrom kommer från Sjuryggens hona, även kallad Kvabbso. Det borde kanske heta Kvabbsorom om logiken skall stämma.

0

Affe Nv Skåne

25 sep 2007 kl. 20:07

Så är det bara.
Sjuryggsrom låter väl inte så illa?

0

Göran H

25 sep 2007 kl. 20:11

Nu får du kamma till dig, Affe.
Sjuryggen är ju hanfisken och Kvabbso honfisken. Då kan vi lika gärna köra med Stenbitsrom.

0

Kapten Hammock

25 sep 2007 kl. 21:18

Nä Göran, Affe behöver inte alls kamma sig.
Arten heter sjurygg, d.v.s. både hanar och honor är sjuryggar.
Men bara hanar kallas för stenbit, och bara honor kallas kvabbso.
Om man drar en parallell med ett bekant däggdjur motsvaras alltså “sjurygg” av “människa”, “stenbit” av “man” och “kvabbso” av “kvinna”.
För övrigt är det inte helller troligt att det är Kalle själv som lägger rommen till Kalles Kaviar…

0

Göran H

25 sep 2007 kl. 21:29

Tillbaks till Hammocken Kapitän.
Så här är det enligt min uppfattning: Stenbit=Människa
Sjurygg=Gubbe Kvabbso=Kärring
Det hörs ju på namnen att det är så det skall vara. Dessutom har jag stöd i Wikipedia. Kamma på.

0

Kapten Hammock

25 sep 2007 kl. 22:27

Nää. Går jag inte alls med på. Nu har jag för säkerhets skull bläddrat i böcker och googlat runt lite, och stödet är hundraprocentigt. (Även från Wikipedia, åtminstone på sökorden stenbit och sjurygg)
Se bl.a. http://www.svenskfisk.se/fiskar-och-fisket/vanliga-arter/sjurygg.aspx

0

Maria & Klas

Enelie, Linköping

25 sep 2007 kl. 23:22

Hej.

Nu har jag skrivit in receptet här på forumet under receptsamlingen.

Svart trumpetsvamp med sojastekt lax

Smaklig måltid!

0

Göran

Affe Nv Skåne

26 sep 2007 kl. 00:13

Sjuryggen är “samlingsnamnet på hon & han” Stenbit han & Kvabbso (Kvabba på skånska) hon. och därmed basta…

0

Göran

Göran H

26 sep 2007 kl. 17:32

OK,OK, får väl ge mig då.
MEN, idag kollade jag hos ICA-handlaren och där stod det
klart och tydligt Stenbitsrom på förpackningen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone