Kolla under recept. Där bör finnas ett o annat att prova! Själv kan jag tänka mig att de blir goda i en stuvning m persilja och fylla crepes, eller sådana där smördegsskålar som jag just nu har tappat namnet på till förrätt eller till välkomstdrinken…fantasi är ens bästa vän :o)
Om du har möjlighet att få tag i Aftonbladet, lörd. 22 sept. så finns det ett recept där som verkar jättegott. ( sid. 35)
Sojastekt lax med svart trumpetsvamp.
Tyvärr hittade jag inte receptet i nätupplagan.
Jag har sparat receptet men inte lagat det än. Men det låter jättegott!
Gör en stuvning med finfördelad svamp och lägg i en eldfast form. Täck över med ett lager med små spättor. Täck ett nutt lage rmed svampstuvning plus lite grädde eller mjölk. Strö över svart och röd limfjordsdkaviar och in i ugnen. 20 -30 min vid 200 C.
Synnerligen glufsigt!! Svart trumpetsvamp och fisk går jättebra ihop !!
Helt klart Affe, hannar skall inte hålla på och lägga rom. Det är bara det att Stenbitsrom verkar vara det etablererade namnet. Står i alla fall så på tillverkarens förpackning. Wikipedia säger, citat, “Stenbitsrom kommer från Sjuryggens hona, även kallad Kvabbso. Det borde kanske heta Kvabbsorom om logiken skall stämma.
Nä Göran, Affe behöver inte alls kamma sig.
Arten heter sjurygg, d.v.s. både hanar och honor är sjuryggar.
Men bara hanar kallas för stenbit, och bara honor kallas kvabbso.
Om man drar en parallell med ett bekant däggdjur motsvaras alltså “sjurygg” av “människa”, “stenbit” av “man” och “kvabbso” av “kvinna”.
För övrigt är det inte helller troligt att det är Kalle själv som lägger rommen till Kalles Kaviar…
Nää. Går jag inte alls med på. Nu har jag för säkerhets skull bläddrat i böcker och googlat runt lite, och stödet är hundraprocentigt. (Även från Wikipedia, åtminstone på sökorden stenbit och sjurygg)
Se bl.a. http://www.svenskfisk.se/fiskar-och-fisket/vanliga-arter/sjurygg.aspx
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.