Äntligen börjar det hända saker och ting i stockholmstrakten. Även sniglar och andra småkryp gläds åt snöbollscampinjoner och blåmusseroner så det blir inte så mycket kvar efter en grovrensning.Vet någon förresten hur långt ifrån en väg man bör vara för att plocka snöbollschampinjoner?
Kantarellerna på Hötorget och i de flesta stora affärerna i Stockholm, kommer främst från Baltikum. Jag förstår inte att man inte i affärerna förvarar kantarellerna svalt. Andra svampar har de oftast i kylda diskar men kantarellerna ligger i stora smetiga högar i värmen. Vad tycker vi om det?
Hej alla! Nu kommer jag med en komentar igen som kanske många tycker är dum? Jag blev svårt drabbad av Tjernobyl, bodde då i Gävle och sålde mycket svamp till Årstahallarna i Stockholm men efter olyckan låg alla värden skyhögt över tillåtet gränsvärde och fortfarande bör man nog inte äta för mycket svamp från de trakter med högt becquerelvärde och jag undrar om man kollar svamp från Baltikum på detta. Åren efter Tjernobylolyckan fick de inte impoteras? Någon som vet nått om detta?
Tack Göran, det känns betryggande. Å andra sidan så går min cykelväg till jobbet utmed en mycket trafikerad väg (Bergslagsvägen mellan Vällingby och Hjulstakorset om någon undrar).Vid en vägkorsning där med ljussignaler och köbildning växer de största champinjonerna jag någonsin sett. Uppenbarligen gynnas champinjoner av något i bilarnas avgaser så dom svamparna får stå i fred för mig åtminstone.
Japp Japp nu börjas det äntligen! så tom som skogen varit hittills har jag aldrig upplevt den förr…idag hittade jag en mjölskivling, och två citronslemskivlingar + ett gäng champinjoner i “min” skog i upplands väsby…och en liten röd flugsamp också :)
det är nu man skulle kunna ha tagit ut sin semester…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.