0 286 visningar

14 svar

Äntligen

Ragnhild

24 sep 2007 kl. 19:51

Äntligen börjar det hända saker och ting i stockholmstrakten. Även sniglar och andra småkryp gläds åt snöbollscampinjoner och blåmusseroner så det blir inte så mycket kvar efter en grovrensning.Vet någon förresten hur långt ifrån en väg man bör vara för att plocka snöbollschampinjoner?

0

sofia, Skåne

24 sep 2007 kl. 20:05

Får jag fråga vad den violetta svampen heter?

0

Ragnhild

24 sep 2007 kl. 22:04

Blåmusseron. Den ser mer violett ut på bilden är vad den är i verkligheten. Den är mer blåaktig egentligen.

0

Göran H

24 sep 2007 kl. 22:12

Tillräckligt för att inte bli överkörd.

0

Erik

24 sep 2007 kl. 22:15

Härligt, senaste dagarna har det börjat poppa upp svamp i gräsmattor och rabbatter runt om Sthlm :) nu gäller det bara att få tid att ta sig ut i skogen..

0

"

24 sep 2007 kl. 23:55

Hej!
Ni som bor i 08-området Är det verkligen så ont om svamp som alla säger. Då kanske vi som bor i Svampområden kunde sälja lite till er. (Restauranger/Årstagrossister och så?)

0

"JAS"

24 sep 2007 kl. 23:56

Förlåt “JAS” ska det va!

0

Ragnhild

25 sep 2007 kl. 08:33

Någon säljer iallafall för på torgen har det funnits drivor av kantareller hela hösten och man undrar ju var alla dom kommer ifrån.

0

Dea

25 sep 2007 kl. 13:26

Kantareller, stora och fina, 99 kr. Hötorget

0

Marit D

25 sep 2007 kl. 13:45

Kantarellerna på Hötorget och i de flesta stora affärerna i Stockholm, kommer främst från Baltikum. Jag förstår inte att man inte i affärerna förvarar kantarellerna svalt. Andra svampar har de oftast i kylda diskar men kantarellerna ligger i stora smetiga högar i värmen. Vad tycker vi om det?

0

Dea

25 sep 2007 kl. 13:53

Inte alls, men tack och lov hann jag fylla på mitt förråd i Juli så frysen är välfylld.

0

"JAS"

25 sep 2007 kl. 14:12

Hej alla! Nu kommer jag med en komentar igen som kanske många tycker är dum? Jag blev svårt drabbad av Tjernobyl, bodde då i Gävle och sålde mycket svamp till Årstahallarna i Stockholm men efter olyckan låg alla värden skyhögt över tillåtet gränsvärde och fortfarande bör man nog inte äta för mycket svamp från de trakter med högt becquerelvärde och jag undrar om man kollar svamp från Baltikum på detta. Åren efter Tjernobylolyckan fick de inte impoteras? Någon som vet nått om detta?

0

Ragnhild

25 sep 2007 kl. 15:58

Tack Göran, det känns betryggande. Å andra sidan så går min cykelväg till jobbet utmed en mycket trafikerad väg (Bergslagsvägen mellan Vällingby och Hjulstakorset om någon undrar).Vid en vägkorsning där med ljussignaler och köbildning växer de största champinjonerna jag någonsin sett. Uppenbarligen gynnas champinjoner av något i bilarnas avgaser så dom svamparna får stå i fred för mig åtminstone.

0

Geraldine Palm

25 sep 2007 kl. 21:44

Hej Ragnhild, jag cyklar också till jobbet, Vällingby-Bromma flygplats, även på denna väg växer det mycket stora champinjoner.

0

Nina A

25 sep 2007 kl. 21:48

Japp Japp nu börjas det äntligen! så tom som skogen varit hittills har jag aldrig upplevt den förr…idag hittade jag en mjölskivling, och två citronslemskivlingar + ett gäng champinjoner i “min” skog i upplands väsby…och en liten röd flugsamp också :)
det är nu man skulle kunna ha tagit ut sin semester…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone