0 340 visningar

9 svar

konservera svart trumpet?

buffy

25 sep 2007 kl. 11:38

Lämpar sig svart trumpetsvamp för konservering?

0

Brittis

25 sep 2007 kl. 11:51

Det har jag gjort, inte smakat ännu men den ser helt ok ut. Konservering ska ju bevara svampen som om den vore färsk, så jag tycker att det borde vara ok. Annars är all min trumpetsvamp förstörd :o(

0

Affe Nv Skåne

25 sep 2007 kl. 12:44

Hur har du konserverat?

Tänkte försöka efter nästa svamptur om det finns nåt att konservera.

Finns några olika sätt att göra det på har jag förstått.

0

Brittis

25 sep 2007 kl. 13:09

Gör en lag med 1 tsk salt per 1/2 liter vatten. Antingen tar jag glasburkar med skruvlock el konserveringsburkar m gummiring. Rensar svampen noga, trycker ner så mkt det går i en atamonsköljd burk. Jag läggen en disktrasa i botten på en kastrull, på skruvlocksburkarna ska vattnet täcka hela burken, på konserveringsburkarna 2/3. Har jag stora skruvlocksburkar lägger jag ibland dem ner för enkelhetens skull. Kokar i 45-60min. Tar upp brkarna, för skruvlocksburkarna blir man himla lycklig när man hör ett klick efter ett tag. Då vet man att det gått vägen, de andra får man bara hoppas på.
Konserveringsburkarna kan man öppna spännet på när de svalnat sitter den då ordentligt fast i locket är den 100%, tror jag iaf!
Lycka till! (synd på svampturen idag, Emy är inte kry)

0

Affe Nv Skåne

25 sep 2007 kl. 13:41

Ok, tackar för det.

Vad för blodtörstig best är det du har?

0

SkåneLotta

25 sep 2007 kl. 15:18

Brittis!
Jag förmodar att lagen ska ner i burken tillsammans med svampen, men hur mycket?Fyller man i så mycket det får plats eller?
Har aldrig konserverat men har blivit sugen på att prova efter senaste tidens diskussioner här på forumet. Det måste vara en annan känsla med svamp som känns som färsk än med frusen eller torkad.

0

Brittis

25 sep 2007 kl. 16:09

Pressa i så mkt svamp det går, bli gärna lite hårdhänt :o) sedan lagen så mkt det går!

0

Blodtörstig best

Brittis

25 sep 2007 kl. 16:10

Kommer här!

0

Blodtörstig best

Brittis

25 sep 2007 kl. 16:24

...halva bilden???

0

"JAS"

25 sep 2007 kl. 16:49

Jag tycker fortfarande att man skall använda “riktiga” konserveringsburkar och så skall det koka i minst 60min. helst kanske i 70-80 mini 110grader. Se till att burkaran alltid har minst 2cm vatten över locket. Fyll inte burkarna för mycket det skall vara minst 1,5 cm tomrum upp till kanten och vätskan skall täcka svampen väl och tllsätt lite salt i när du förväller svampen. Fördelen med “riktiga” konserveringsburkar är att när man är klar med koket så efter en stund kan man provdra i flärpen på gummiringen och om man har lyckats sitter ringen benhårt om inte så öppna burken torka på nytt av kanterna ordentligt och kolla så att ringen & burken är hela om så är fallet kan man göra ett nytt försök. Om inte konserveringen har lyckats utan burkarna läcker in luft så kan det uppstå ordentliga problem när man förtär det som finns i burken. Var Noga! Jag har svamp som är flera år och den smakar utmärkt även svart trumpet. Lycka till.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone