Hej!
Besökte detta forum ifjol och frågade om det gick att plantera svamp, fick vaga och delvis motstridiga svar. Försökte i alla fall med svamprens och nu i år har jag gått runt och kollat.
Resultatet är att det visst går att plantera gula kantareller med reservation för att slumpen eventuellt kan förklara resultatet, fast det blir svårt för slumpen för den måste infalla ofta, men det kan den ju.
För att kunna avgöra frågan skulle jag behövt tillgång till större mängder att plantera och skriva upp ordentligt var jag satt ut och hur mycket. Det har jag inte och det vill jag inte för det tar för lång tid, svamp är inte ett så stort intresse för mig.
Tänkte i alla fall att ni uppskattar att få veta. Planterade lite mer och nu får jag se nästa år om det verkar som att det fungerar.
Det skulle vara intressant att höra om du lyckas. Intresset för att odla kantareller är stort. Se till exempel:
http://www-mykopat.slu.se/Newwebsite/mycorrhiza/kantarellfiler/texter/list.phtml
Hej Testaren!
Skriv in ordet svamprens på sök så får du läsa att vi är flera som har belägg!
Jag får större kantarellställen snabbare än när mycelet växer självt jag kastar alldid omkring gamla dåliga fruktkroppar på växtplatsen.
Där de växer finns det ju redan mycel,och det har verkligen gett resultat!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.