0 10969 visningar

40 svar

Identifieringshjälp av svamp i trädgård

Gunnel

25 sep 2007 kl. 13:23

http://www.alltomtradgard.se/forum/user_album.php?albumid=16627&userid=&page=2
—————-´
http://www.alltomtradgard.se/forum/user_album.php?albumid=16627&userid=&page=1
—————
Detta är länkar till mitt fotoalbum på Aot där finns foton på svampen.Klicka på bilderna och de blir större.
Jag har idag varit ute och fotgraferat de här svamparna i min gräsmatta.Jag vet inte vad det är,jag kan inte begripa

Svamparna växer mest i flock i gräset mellan två syrenbuskar på framsidan av huset där gräset klippts några gånger i sommar.En bit ifrån växer en ormhassel…............och en karaganahäck en blåhägg och på andra sidan grusgången en gran .Vi har också hassel på tomten och en Ornäsbjörk men de står ca 12 meter därifrån,plus fruktträd.Jag vet inte om xcdet är av betydelse men gatan går härutanför och på andra sidan fiunns en kyrkogård.Vi bor i ett litet samhälle….......

Hatten välvd och i ljusbrunt inte mörkt brun (utom i något enstaka fall mitt i en ihopväxt “flock” där en av svamparna kan vara mörkare på mitten av hatten ) på mittendelen.Färgen blir ljusare beige åt kanterna med lutning åt rosa.De mycket unga hattarna är mycket ljust bruna i mitten och färgen flyter sen ut och blir ljusare emot kanterna.Färgen är densamma ungefär som på blek taggsvamp.Kanterna på hatten är ren och fri från “trasor”

Foten är jämntjock jag har lagt ut en fot som jag nyss fotat digitalt.Ibland är den pga att de växer så tätt ihop sned längst ner.Det finns ingen ring någonstans på foten.
Hatten går lätt att ta av foten och då ser man att skivorna sitter fritt,och foten är lite porös och mjuk i mitten som om det vore märg där men fotens “ytterväggar” är stadiga.Foten är till färgen liksom raspigt ljusbrun på längden (som en björksopp) men ljusare längst upp under hatten.
Smaken är mild och doften fräsch,skivorna fria och lammellerna ljusbruna med skiftningar åt rosa som blir mer framträdande med åldern.
De växer i “kolonier” eller flock nästan på varandra.

Nu undrar jag vad detta kan vara
-

0

Gunnel

25 sep 2007 kl. 13:27

Tillägg
Svampen är inte slemmig eller så på hatten

0

Gunnel

25 sep 2007 kl. 17:52

http://www.alltomtradgard.se/forum/user_album.php?albumid=16726&userid=849&page=1

Här är en ny länk där jag lagt in lite nyare bilder idag på svampen. Det är två sidor.Klickar ni på bilderna blir de större och då syns detaljerna mer.
¨
Kan tillägga att köttet i hatten är lätt avbrutet.Foten går bra att bryta men den delar sej inte bara tvärt av utan också utmed fibrerna lite.
Hattarna mörknar i regn i synnerhet kanterna på en del av svamparna men blir inte slemmiga….....
Inte lätt jag vet men jag hittar inga svar själv på vad det kan vara och i väntan på möjlighet att lägga in bild så går ju länken till AoTs svampalbum som jag har bra eller hur! Doften ja jag har inget att jämföra med det luktar svamp inte stickande och inte otäckt utan svamp…......

0

EG

25 sep 2007 kl. 20:23

Är också nyfiken på vad du hittat?
Vit tuvskivling eller något dito??

0

Var är alla stjärnor?

Elisabeth J

25 sep 2007 kl. 22:24

Var är alla stjärnor de som har asterix och är experter det är mörkt så de kan inte vara i skogen,kanske på kurs, inga stjärnor på himmelen ikväll heller, idag har det regnat nästan hela dagen, jag har inte varit i skogen sedan i torsdags,det har hänt massor i min gräsmatta på bara ett par dagar,imorgon ska jag försöka ta en liten tur!

För att återgå till svampen kan det vara en musseron?
Men vilken är det som växer tuvad?
Jag blir inte klok på vilken familj den tillhör Gunnel!

Hoppas någon stjärna dyker upp och ger förslag!

0

Michael Krikorev

25 sep 2007 kl. 23:24

Det skulle kunna vara pluggmusseron. Den har ofta mer eller mindre rosa ton i hatten. Den är sällsynt men förekommer i trädgårdar och feta gräsmattor.

0

Gunnel

Nina H, Sthlm norr

25 sep 2007 kl. 23:44

Kolla igen under din länk “Lägga in bilder här”. Har försökt ge dig en vägledning - hoppas det funkar.

0

Gunnel

26 sep 2007 kl. 01:38

Går den att äta undrar jag? Jag såg ikväll att kanterna kring svampen blir mörkare vid regn

0

Gunnel

26 sep 2007 kl. 01:54

Ett försök till

Fler bilder

0

Gunnel

26 sep 2007 kl. 02:00

Tre till

´M;er bilder

0

Gunnel

26 sep 2007 kl. 02:03

Några till

samma svamp

0

Gunnel

26 sep 2007 kl. 02:14

Som synes är fotterna på “min” svamp smala hela vägen ner och porösa inuti foten så jag tvivlar eftersom Pluggmusseronen har tjock fot.Men den är så vacker och ser så aptitlig ut,om färgen vore starkare skulle man kunna ana en ko-brun rödbrokig boskap liksom i andanom.Men u är den så vackert ljusbrun åt rosa att färgen riktigt smeker en så mjuk

Och Eva visst mår min Mårbacka från M bra

Nu måste det ju synas.

0

Franco Matli

26 sep 2007 kl. 07:36

Tror att Michael har rätt.Pluggmusseron ska lukta åt mjöl hållet och smaka nötaktig.Jag har aldrig hittat den i Sverige. Sällsynt art. De enda notiser om ätlighet har jag från Spanien där klassas som ätbar och från Norra Italien också ätbar och som blir ibland förväxlat med Mjölskivling av plockarna. Jag har aldrig ätit den.

0

Michael Krikorev

26 sep 2007 kl. 09:50

Pluggmusseron var bara ett förslag. Jag håller med om att den långa foten inte är typisk för pluggmusseronen. Har själv bara sett den 4 gånger i Svergige, och då alltid med kort avsmalnande fot.

Habitusen på dina svampar påminner om irismusseronens (Lepista irina), men den är sällan eller aldrig(?) rosatonad. Den går mer i gulbeige och har en typisk blommig doft (har liknats vid apelsinblomma):
http://www.pilz-baden.ch/galerie/irina.html
http://www.dkimages.com/discover/Home/Plants/Fungi-Monera-Protista/Mushrooms-and-other-Fungi/Agarics/Tricholomataceae/Blewits-and-Relatives/Strong-scented-Blewit/index.html

Hittade några bilder på påstådda irismusseroner med rosaton i hatten i ett italienskt forum, men jag vet inte om de är korrekt bestämda, Franco kanske kan översätta:
http://www.funghiitaliani.it/index.php?showtopic=15950
De bilderna påminner mer om pluggmusseronen:
http://users.skynet.be/jjw.myco.mons/Rhodocybe_gemina_1.html
(Jag litar mer på den senare källan, Wuilbaut är en erkänt kunnig mykolog).

Verkar iallafall vara ett intressant fynd, men omöjligt att göra en säker artbestämning enbart utifrån bilderna.

0

Hans v E

26 sep 2007 kl. 10:38

Jag tror man kan avfärda pluggmusseron. Det bör vara en Lepista. Möjligen ovispora (knipptrattskivling) eller glaucocana utan blåton.
Men det skulle heller inte förvåna mig om pluggmusseron är rätt.

0

Irene A

26 sep 2007 kl. 17:04

Mitt tips är ängsmusseron, Lepista luscina (som också går under namnet Lepista panaeolus), en art som brukar växa i täta knippen:

http://users.skynet.be/jjw.myco.mons/Lepista_panaeolus_1.html

http://www.swefungi.se/PAGES_IO/Lepista_luscina2.html

http://www.bioimages.org.uk/html/P6/P61201.php

0

Gunnel

26 sep 2007 kl. 20:10

Såhär såg de ut efter en regnig och fuktig natt,lite vaxartat utseende

Imorse såg de ut såhär

0

Gunnel

26 sep 2007 kl. 20:15

Några fler ex

Några till

0

Gunnel!

Elisabeth Jansson

26 sep 2007 kl. 21:29

Hej!

Om du ringer mig Gunnel så vet jag en person som kan titta på svamparna och få dem artbestämda!

Har försökt att nå dig idag!

0

Gunnel!

Gunnel

26 sep 2007 kl. 23:29

Elisabeth Jqg bhör av mej imorrn

0

Gunnel!

Franco Matli

27 sep 2007 kl. 09:08

På den italienska linken står bara att Lepista irina skall lukta iris.
På Gunnels nya bilder ser man att lamellerna är gafflade vid foten.
Har aldrig notert såna gafflar hos Lepista arter

0

Franco

Irene A

27 sep 2007 kl. 10:38

Lamellerna är inte gafflade, de är lite blöta och hopklibbade bara.

0

Franco

Michael Krikorev

27 sep 2007 kl. 11:56

Ängsmusseron (Lepista luscina) är också en bra gissning. Jag har aldrig sett den så pass beige-rosabrun som på Gunnels bilder. Men droppfläckarna som syns på hatten på de senaste bilderna finns ofta på ängsmusseronen.

Jag är van att se ängsmusseronen mer dystert gråaktig i hattfärgen (se bifogade bilder).

Ängsmusseron (Lepista luscina)

0

Hans v E

27 sep 2007 kl. 14:10

Förstår inte varför vi inte kommit på ängsmusseron tidigare. Det var väl för att den inte var droppfläckig förrän nu.
Bra Irene.

0

´Gunnel

27 sep 2007 kl. 14:34

Bilder tagna idag

Såhär ser de ut idag

0

Gunnel

27 sep 2007 kl. 15:21

Men det finns ingen ring o jag hittar ingen beskrivning.Dessutom i alla fall inte hittills har svampen visat tendens att ytterkanterna böjer sej uppåt så jag giuck ut för att se och dota hur de växer.
Jag gick en bit åt vänster och såg då att nya likadana svampar var på väg men när jag gick en bit till så...........

hittade jag också vid den andra sidan av ormhasseln och runt den andra gamla syrenen i den lite mossiga gärsmattan något helt annat.

En brun svamp sprucken i hatten med ljust beige kött.På foten under hatten syns det att det har funnits en ring som det bara finns ljusmarkeringar eller enstaka lämningar kvar av.Foten kan brytas rätt av och är ihålig ocj mörkare närmare marken än under hatten.Foten har lite olika “modeller” antagligen beroende på trängseln i “flocken”

Skivorna är bruna fast inte så klarbruna som hatten.Kanten på den äldsta svampen är krusig.

När jag sen tittade upp fanns massor av dem….............fast inte lika långt komna i ålder.
Doften är mycket mildare än hos den ljusare svampen och smaken också något mildare.De växer också i flock men till att börja med kommer det en och sen kommer det fler bredvid.
Jag skickar fot på den andra svampen i eget inlägg under detta

0

Gunnel

27 sep 2007 kl. 15:22

Här är hur den ljusa svampen växer

Här är svamp nr 1 som vi grunnat över

0

Gunnel

27 sep 2007 kl. 15:26

men när jag gick en bit till så...........

hittade jag också vid den andra sidan av ormhasseln och runt den andra gamla syrenen i den lite mossiga gärsmattan något helt annat.

En brun svamp sprucken i hatten med ljust beige kött.På foten under hatten syns det att det har funnits en ring som det bara finns ljusmarkeringar eller enstaka lämningar kvar av.Foten kan brytas rätt av och är ihålig ocj mörkare närmare marken än under hatten.Foten har lite olika “modeller” antagligen beroende på trängseln i “flocken”

Skivorna är bruna fast inte så klarbruna som hatten.Kanten på den äldsta svampen är krusig.

När jag sen tittade upp fanns massor av dem….............fast inte lika långt komna i ålder.
Doften är mycket mildare än hos den ljusare svampen och smaken också något mildare.De växer också i flock men till att börja med kommer det en och sen kommer det fler bredvid.
Jag skickar fot på den andra svampen i eget inlägg under detta

Ny brun svamp

0

Gunnel

27 sep 2007 kl. 15:30

Här är några bildser till på den bruna

Ny brun svampkoloni

0

Michael Krikorev

27 sep 2007 kl. 15:42

De bruna svamparna på de sista bilderna är mörk åkerskivling (Agrocybe erebia).

0

Gunnel

27 sep 2007 kl. 17:01

Jag kan tillägga att den bruna svampen som som uyng ser ut som på första den övre bilden men på andra bilden med kråsig kant när den blir äldre är nästan 13 cm i diameter i hatten och att fotens diameter är 1 cm eller drygt det-
Skivorna på den sitter såvitt jag kan se fast vid foten och där foten börjar vid hatten löper räfflor längs med den några mm till någon dryg cm (ojämt fördelat runt foten i nerlöp) beroende av ålder.

Undrar om den är ätlig förståss också

0

Gunnel

27 sep 2007 kl. 20:44

Bild av den kråsiga kanten från ovansidan

Bild på brun svamp nära o på håll

0

Hans v E

27 sep 2007 kl. 20:52

Trägen vinner!

0

Gunnel

27 sep 2007 kl. 20:52

Jag har iinte någonstans hittat uoppgifter på Mörk Åkerskivling och skulle vilja veta litet om den.Om den är gitig ätlig eller försumbar som matsvamp.Om växtplatsen är vanlig osv

0

Mörk åkerskivling

Joachim Krumlinde

27 sep 2007 kl. 20:57

Det är förmodligen så med mörk åkerskivling som med majortiteten av svampar, att den inte är tillräckligt utprovad att man säkert kan rekomendera den som matsvamp. Den är inte känd för att vara giftig heller. Så det är fritt fram för den modige att prova den och en massa andra arter i salig Bengt Cortins anda.

0

Mörk åkerskivling

Gunnel som fått nya i gräsmattan

27 sep 2007 kl. 21:03

Jag tror att jag är avc-modig i det fallet det blir nog att plocka bort dom.

Men den ljusa svampen kommer jag att få IRL-bedöming av vet jag nu så att det blir fastställt att /om det är ängsmusseron.

Och om man då kan äta eller strunta i den också

0

Mörk åkerskivling

Karl E

27 sep 2007 kl. 22:13

Vad trevligt det var att få följa med på en svamptur så här runt omgivningarna.

0

Mörk åkerskivling

Gunnel

28 sep 2007 kl. 14:17

Ja när man ser något nytt så blir man nyfiken och vill lära sej mer.

Jag skulle ju önska att svamparna i min trädgård vore lika apitliga som dom vi hämtar i skogen men man kan ju inte få allt heller (ler) Trevligt är det i alla fall att ha hitat hit

0

Kul med AoT-forumist...OT

Salasias

28 sep 2007 kl. 14:26

Men man ser dig inet så ofta på Allt om Trädgårds Forum….

0

Kul med AoT-forumist...OT

Gunnel

28 sep 2007 kl. 14:29

Beroende på tids och orkbrist och att jag varit sjuk….......

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone