0 264 visningar

5 svar

Hittat Blomkålssvamp

Annika Haglund östhammar

25 sep 2007 kl. 14:34

Igår kväll hittade jag också en Blomkålssvamp och tack vare er på forumet tog jag hem den och provsmakade. Stekte som vanligt med smör. Den var riktigt god och “trevlig” i konsistensen. Fast svårrensad, mycket vinklar och vrår var det på den stora tunga klumpen. Tog kort när jag kommit hem, men orkade inte förminska bilder och trixa. Orkade inte ens rensa allt, det tar på krafterna att trava omkring i skogen i flera timmar:)

0

klas jaederfeldt

25 sep 2007 kl. 16:11

du skall rensa svampen i diskhon ,proppen i och rinnande vatten, skärpet flyter upp till ytan, sand och sten sjunker till botten

0

sKÖLJA SVAMP

Annika Haglund Östhammar

25 sep 2007 kl. 17:49

Men jag har lärt mig att man inte ska skölja svampen. Det tar bort smak. Är det bara en skröna?

0

sKÖLJA SVAMP

Lena M

25 sep 2007 kl. 17:52

Grattis till dig, i år har jag inte funnit någon ( ännu )

Det regnar ju på svamparna så visst kan du skölja den om den är skräpig.

0

sKÖLJA SVAMP

klas jaederfeldt

25 sep 2007 kl. 18:25

men Annika svamparna står ju ute i regnet, klart du kan skölja svamp

0

sKÖLJA SVAMP

Tina N Kolsva

26 sep 2007 kl. 08:57

Smakförminskningen man får av att skjölja svampen är inte att jämnföra med vad du vinner på att slipa tugga jord o sand.Det blir dessutom mindre spill. Jag tom skrubbade mina med borste vid roten.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone