0 1304 visningar

27 svar

Västerbotten...

Babsan

26 sep 2007 kl. 07:12

Finns det någon som har hittat trattkantareller i Västerbotten? Själv har jag hittat 3 st. på ett ställe där jag plockade trattisar i en och halv timme utan uppehåll för 2år sedan.Förra året kom det inga alls,i år några stycken. Man kanske ska klippa av dom(som Bengt S.säger)istället för att dra upp dom…eller

0

sj

26 sep 2007 kl. 07:23

I norra delen av Västerbotten har jag hittat ganska mycket

0

anitha

26 sep 2007 kl. 09:08

Babsan!

Ge dig ut i din skog och sök upp den gröna surmossan, i sådan miljö har jag hittat trattisar i år. De växer inte på sina vanliga ställen. Jag bor också i Västerbotten.

Annars kan väl Gunhild och Elisabeth samt övriga från Västerbotten komma med kommentarer. De har ju rapporterat att de har hittat trattisar. DEt vore väl just om de kunde berätta om hur miljön har sett ut där de hittat.

0

anitha

Anne-Marie

26 sep 2007 kl. 09:38

Generöst av dig att dela erfarenheter. Så ska det gå till svampvänner emellan.

0

Babsan

26 sep 2007 kl. 09:41

Tack Anita /sj
För övrigt håller jag med dig fullkomligt Anita.Mera inlägg från Västerbotten/Norrbotten.
Har fotat rätt så mycket olika svampar som jag gärna skulle vilja ha svar på. Satte in chipset i datorn för att lägga in på“mina bilder"vad skådar mitt öga? Inte en svamp…... Min sambo ska till USA,skulle ha med sig kameran,raderade alla bilder för att få kameran tom…

0

gunhild

26 sep 2007 kl. 18:09

Förmodligen är det så att trattkantarellerna växer på lite ovanliga ställen i år eller så har dom inte kommit än.
Vet ändå att det finns dom som plockat men var vill dom inte avslöja. Jag har gått i mina “trattmarker” i flera dar nu i timmar, med väldigt dålig utdelning. I dag hittade jag lite svart trumpetsvamp, fyra kantareller och en dryg liter trattisar. Jag såg mycket spår efter älg som ätit svamp. Det är också mycket svampplockare ute i skogarna här runt Umeå, man vill väl passa på nu när det är uppehåll 2v i älgjakten.

0

Babsan

26 sep 2007 kl. 18:51

Tack för goda råd.Ska söka mig till olika marker få se om man hittar något.Visste inte att älgjakten har uppehåll i 2veckor.Tack för det,nu kan man kanske ta av sig reflexvästen ett tag,fast den är rätt så bra att ha också...

0

Lisa P-D

26 sep 2007 kl. 20:43

Hej!
Här i inlandet (Lyckseletrakten)har jag aldrig hittat trattisar, gränsen verkar gå ungefär 6 mil in. Men om jag inte minns fel så har Irene på detta forum tidigare berättat om trattisar i Vilhelminaområdet?? Andra förutsättningar där?

0

Irene A

26 sep 2007 kl. 21:00

Lisa, när jag har passerat Lycksele, har jag sett många fina sandtallhedar - inte direkt såna marker som jag brukar hitta trattkantareller i. Gammal, mossig granskog tror jag är det som gäller, men det borde väl även finnas i Lyckseletrakten?
Jag vet inte om förutsättningarna är annorlunda i Vilhelmina. Det är inte alls vanligt med trattkantareller där, vi har fått leta ganska länge för att hitta de rätta ställena där också.

0

anitha

26 sep 2007 kl. 22:26

Jag håller med Gunhild. Jag har också travat i timmar i helt idealiska trattisskogar (i normala fall), med dåligt resultat. Det är nog kanske bäst att försöka gilla läget.

Gunhild, vill du beskriva en bra miljö för svart trumpetsvamp?
Tack på förhand

0

BaWa

26 sep 2007 kl. 22:48

Vi hittar då iaf trattisarna på de vanliga ställena, både här nere och uppe i fjällen. Det variera genom åren vilka områden som ger mest men tomt är det aldrig någonstans…

0

anitha

26 sep 2007 kl. 23:15

BAWA

Goddag yxskaft

0

BaWa

26 sep 2007 kl. 23:20

Jaha, det var ju ett trevligt svar. Hoppas du får ett trevligt liv och att alla förstår vad du menar. Hejdå.

0

Anitha

27 sep 2007 kl. 07:58

BAWA

Vad jag menade med mitt svar är att när jag frågade om vilka miljöer ni har hittat trattisar, så får jag svaret “mina vanliga ställen” och “mina gamla trattismarker”. Det är ju inget svar. Jag bad inte om “vart/var de växer, utan hur ser miljön ut där de växer.
Du är inte den enda som svarade som du gjorde. Jag ber om ursäkt för att du blev utpekad. Det var inte meningen.

Jag ska nog leva mitt liv, liksom du kommer att leva ditt.

Jag hoppas verkligen att folk förstod vad jag menade. Om inte så har jag förtydligat detta i det här svaret.
Jag och flera med mig är inte ute för att sno era ställen. Men vi kan väl få lite vägledning, så att vi inte trampar omkring i nödan. Det här med svampställen är verkligen en het potatis. Är det något speciellt för Norr- och Västerbotten?

0

Irene A

27 sep 2007 kl. 08:43

Anitha, jag förstod inte heller vad du menade med “goddag yxskaft”. Babsan fick ett svar på frågan som hon startade tråden med, så det var mycket förvånande att läsa den reaktionen från dig.
Men nu förstår jag. Du förväntade dig att alla skulle svara på just DIN fråga. Men byter man frågeställning eller ämne, bör man byta rubrik eller starta en ny tråd. Bara ett tips..

0

Anitha

27 sep 2007 kl. 08:49

Irene!

Det ligger något i det du säger.
Tack

0

Anne-Marie

27 sep 2007 kl. 08:53

Eftersom trattkantareller i år tycks finnas på lite annorlunda lokaler är tidigare år ,så var nog anitha ute efter en beskrivning på området . Det tycks som om svampen vill ha lite mossigare och fuktigare marker än tidigare.Kanske rentav nya omgivningar. Vilka? Det var nog det som efterfrågades.

0

Anitha

27 sep 2007 kl. 09:12

Tack Anne-Marie!

Du slog huvudet på spiken. Det var exakt vad jag frågade efter.

0

Babsan

27 sep 2007 kl. 12:23

Hej Anita.Finns det en enda sak(hoppas det finns flera saker, för “sörlänningar`nas skull,skämtar bara) vi “norrlänningar” har gemensamt med “sörlänningar” så är det rädslan att någon ska hitta “mitt"svampställe. Skulle du råka sitta å plocka upp “mina” trattisar så bjuder jag på det. Det finns svamp så det räcker åt oss alla,men det gäller att hitta dom rackarna.

0

anitha

27 sep 2007 kl. 14:39

Hej Babsan!

Jo, nog finns det rädsla alltid.
Men vad jag sett på forumet så är det flera som har knytit kontakter och farit ut på svampsök tillsammans. Jag har då fått det intrycket att de inte kände varandra sedan förut.
Något sådant har inte uppstått bland oss norr-västerbottningar.
Men vi ska kanske börja du och jag och om det finns någon mer som vill vara med så är det ok för mig.
Du kan väl ringa mig om du är intresserad. 090-328 69.

0

Babsan

27 sep 2007 kl. 19:19

Hej Anitha.Förlåt att jag inte svarat tidigare. Har varit hos tandläkaren samt “gjort” stan. Det låter väldigt bra,ditt förslag.Hoppas fler hoppar på,Gunhild kanske.

0

Oskar i Umeå

27 sep 2007 kl. 19:24

Har med intresse följt debatten under denna rubrik.

Vill bara tala om att idag har jag varit ute med en arbetskamrat och plockat trattisar. Jag fick följa med till hans ställen. Vi var söder om Umeå, har fått förbud att förmedla ställena. Enligt honom så finns svampen i den typiska trattisskogen, men inte på de vanliga ställena. Utan som det har uttalats här, i den gröna tjocka blöta mossan.
Vi fick ihop ca 6-7 liter var på två timmar. De var stora ljusa och fina, det syntes att de har nyss kommit upp. Så gott folk ut i skogen och far till era marker men titta på lite andra ställen.
Tack för mig och lycka till.

0

anitha

27 sep 2007 kl. 19:35

Hej Babsan!

Jag fick ett ryck och bokade en resa till Gotland, efter att ha pratat med min systerdotter som bor i Fårösund. Hon plockar svamp och sade att det dräller av svamp därnere. Rödgul trumpet, blodriskor, trattisar, gulisar, stolt fjällskivling mm. Nu ska jag uppleva detta. Jag är borta mellan den 8-12/10. Därefter är jag redo att gå ut i skogen tillsammans med dig och kanske någon fler. Vi får väl se om det är någon mer som anmäler intresse.

0

Babsan

27 sep 2007 kl. 20:10

Anitha. LYYYYCKLIGA DIG.

0

Babsan

27 sep 2007 kl. 20:16

Hörru du du Oskar,klart vi vill veta var fyndplatsen finns…
Vi är många kvinnor här i Västerbotten som mer än gärna bjuder ut dig å din kompis på en utsökt middag i Umeå....

0

Oskar i Umeå

27 sep 2007 kl. 21:35

Villkoret att jag fick följa med, var att hålla igen munnen. Det löftet måste jag hålla, hur gärna jag än vill bli utbjuden av ett gäng trevliga kvinnor.

0

Babsan

27 sep 2007 kl. 23:04

Attans Oskar…

0

Ola

28 sep 2007 kl. 18:58

Har varit ute några timmar två dagar och hittat hyfsat med trattisar och rödgul trumpet.

Kan tillägga att jag hittade bra närmare havet än inåt landet där jag har mina säkra ställen. Det blev iallafall en stor korg med trattisar och trumpet igår och några liter idag.

Detta i skogarna runt Nordmaling

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone