0 6058 visningar

16 svar

Rensa torrt eller skölja svampen?

lilla my

26 sep 2007 kl. 10:39

Tänkte lyssna av hur ni andra gör när ni rensar. Jag grovrensar alltid i skogen vid plockning, och har i alla år rensat “torrt” med kniv och borste. Gjorde dock ett undantag för ett par veckor sen och sköljde en liter kantareller under kökskranen, lät dem torka och finputsade sen med kniv innan jag kokade dem. Det tog mindre än hälften så lång tid som torr rensning, så nu tänker jag fortsätta så. Hur gör ni andra? Finns det egentligen något som säger att det är fel att skölja sin svamp? Nån som har tips?

0

Dea

26 sep 2007 kl. 10:48

Jag sköljer alltid. Den dagen svamparna står med paraply i skogen ska jag tänka om.

0

b

26 sep 2007 kl. 12:02

Om man sköljer svampar förlorar de i smak, konsistens och hållbarhet. Men om den är mycket jordig kan det vara enda sättet, men det funkar ju bara om man tillagar/förväller den direkt efter rensningen.

0

c

26 sep 2007 kl. 12:35

Var det inte i senaste numret av Natur och Trädgård det stod att skjölning inte påverkar smaken?

0

lilla my

26 sep 2007 kl. 12:48

Jag tänkte såhär när jag sköljde, att dels står de ju ute i regn och rusk (mest rusk i norra östergötland, tyvärr), och dels tillsätter jag ändå en bottenskyl vatten när jag ska koka mina fnösktorra svampar… är det inte samma sak som att skölja t.ex. tomater och äpplen när man tar hem dem från affären?

0

Brittis

26 sep 2007 kl. 13:06

När man sköljer hela svampar förlorar de inte ngn smak alls, det är en gammal skröna! Vi kockar sköljer ofta svampen! Som sagft när svamparna står med paraply, ska jag kanske tänka om! Trevligt att kunna skälja bort snigelspår o div annat man inte vill veta!

0

Brittis

26 sep 2007 kl. 13:07

Sry för min slarviga stavning, blir lite upprörd visst, när folk påstår att svamparna tappar smak :o)

0

Brittis

26 sep 2007 kl. 13:08

Nu glömde jag en sak.
Man ska dock inte skölja delad svamp…

0

b

26 sep 2007 kl. 13:31

Som sagt, om man ska tillaga svampen direkt, så ok. Men lägger man tillbaka den i kylen efter sköljning blir den troligen snabbt sunkig. På sköljd svamp bör dessutom förekommande bakterier (och sekundärsvamp) trivas alldeles för bra för min smak.

0

lilla my

26 sep 2007 kl. 13:59

Brittis, jag måste fråga, vad är det som gör att man inte ska skölja delad svamp? Tänkte att du som är kock nog vet nåt jag inte vet…

0

Brittis

26 sep 2007 kl. 14:08

Risken att den tappar smak, och suger upp onödigt vatten!

0

Tommy

26 sep 2007 kl. 15:22

Det är ju skillnad på att skölja eller “tvätta” svampen. Jag sköljer alltid kantareller under rinnande vatten, blir ju rena på ca 5 sek.

0

Rensa torrt eller skölja svampen? b

Evus

26 sep 2007 kl. 15:37

b….vad menar du med att bakterier och sekundärsvamp skulle trivas alldeles för bra på sköjd svamp. Borde det inte vara tvärtom?
Helt seriöst, jag förstår inte hur du menar.

0

Brittis

26 sep 2007 kl. 22:09

Har man sköljt svamp, stoppar man inte in den våt i kylen! Antingen tillagar man direkt eller lägger på en handduk för upptorkning och sedan ev finrensning och delning.

0

sofia, Skåne

26 sep 2007 kl. 23:46

Bakterier växer snabbare vid tillgång till vatten. Därför ska man just antingen torka svampen eller tillreda den.

0

Tommy

27 sep 2007 kl. 15:48

All svamp, oavsett om man sköljt den eller inte, tillvaratas så fort det bara går. Mycket möjligt att bakterier frodas bättre om svampen blir blöt, men låt den inte ligga så länge så den processen får ta vid.

0

lilla my

27 sep 2007 kl. 16:48

Ok…. en annan samvetsfråga: jag reb´nsar soppar direkt, de får inte ligga en timme en gång. Kantareller och taggsvamp kan jag låta ligga i upp till ett dygn i ren papperspåse i kylskåpet innan jag rensar, och trattkantarell likså, de verkar vara ganska härdiga mot nedbrytning i kyla. Men jag undrar ju varje gång jag ser svamp i mataffärer, ofta i ganska stora mängder i anslutning till grönsakskylen… hur är det med hållbarheten i stort, nån som vet? Personligen vill jag inte äta importerad svam som legat i disk kanske flera dar…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone