Tänkte lyssna av hur ni andra gör när ni rensar. Jag grovrensar alltid i skogen vid plockning, och har i alla år rensat “torrt” med kniv och borste. Gjorde dock ett undantag för ett par veckor sen och sköljde en liter kantareller under kökskranen, lät dem torka och finputsade sen med kniv innan jag kokade dem. Det tog mindre än hälften så lång tid som torr rensning, så nu tänker jag fortsätta så. Hur gör ni andra? Finns det egentligen något som säger att det är fel att skölja sin svamp? Nån som har tips?
Jag tänkte såhär när jag sköljde, att dels står de ju ute i regn och rusk (mest rusk i norra östergötland, tyvärr), och dels tillsätter jag ändå en bottenskyl vatten när jag ska koka mina fnösktorra svampar… är det inte samma sak som att skölja t.ex. tomater och äpplen när man tar hem dem från affären?
Ok…. en annan samvetsfråga: jag reb´nsar soppar direkt, de får inte ligga en timme en gång. Kantareller och taggsvamp kan jag låta ligga i upp till ett dygn i ren papperspåse i kylskåpet innan jag rensar, och trattkantarell likså, de verkar vara ganska härdiga mot nedbrytning i kyla. Men jag undrar ju varje gång jag ser svamp i mataffärer, ofta i ganska stora mängder i anslutning till grönsakskylen… hur är det med hållbarheten i stort, nån som vet? Personligen vill jag inte äta importerad svam som legat i disk kanske flera dar…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.