0 349 visningar

15 svar

Konstig byggnad

Helena A

26 sep 2007 kl. 15:47

Ok detta gäller inte svamp men jag fick se den under en svamptur idag.
Någon/några duktiga människor här på forumet som kan tala om vad det är för underlig byggnad på bifogade bilder?
Byggt precis vid en bäcks inlopp.
Hörs tydligt hur vattnet rinner genom den. Kan tillägga att bäcken förbinder två sjöar.

0

Helena A

26 sep 2007 kl. 15:58

Denna bild skulle ha varit med.
Tagen från andra hållet.

0

Lasse

26 sep 2007 kl. 16:00

Ser ju ut som någon form av byggnad för att kunna reglera vattennivån.

0

Affe Nv Skåne

26 sep 2007 kl. 22:01

Kan även vara någon form av ålakista.

0

Geraldine Palm

27 sep 2007 kl. 00:30

Någon form av sluss?

0

Mia

27 sep 2007 kl. 08:58

Vad är en ålakista? Aldrig hört ordet?

0

Brittis

27 sep 2007 kl. 09:30

Var har du tagit bilderna?

0

Helena A

27 sep 2007 kl. 11:08

Bilderna är tagna starx utanför Hälleforsnäs i Sörmland.
Byggnaden ligger nära etapp 22 av Sörmlandsleden.
Bäcken förbinder två mindre skogssjöar.

0

"JAS"

27 sep 2007 kl. 11:57

Kan det vara så att man har haft ett litet vattenhjul i konstrutionen och drivet en liten såg här? Normalt brukar man se liknade saker i anslutning till någon damm. Det är ju en betongkonstruktion och verkar inte överdrivet gammal, 40, 50tal eller så. Fler förslag!

0

kylan

27 sep 2007 kl. 12:11

jag gissar på att det har varit ett hjul och en träkonstruktion tidigare, det finns lite varstans liknande tycker jag mig ha sett.

0

"Jas"

Stella

27 sep 2007 kl. 12:53

Det var min tanke också, nån form av minikraftverk…

0

Helena A

27 sep 2007 kl. 13:10

Det ligger mitt ute i ingenting nästan.
Inga andra hus eller lämningar av såna i närheten.
Någon trodde att det kanske har haft med vattenreglering att göra.

0

Fiskaren

27 sep 2007 kl. 14:23

Ser ut som en äggkläckningsanstalt för fiskrom: Man lägger befruktad fiskrom i lådan där den kläcks. Sedan släpps yngeln i ån. I lådan sköljs rommen kontinuerligt av det rinnande vattnet, som är behövligt. Likaså är rommen skyddad från rovfisk. In och utflödet har troligen varit försedda med nät. Är inte hundra procent säker, men nån kraftverk är de knappast, då bygget är så litet.

0

"JAS"

27 sep 2007 kl. 15:06

När startade man med sådana projekt? Vad jag har förstått så är det en liten bäck mellam två små sjöar.  Min farfars granne på 30talet hade en änu mindre kostruktion för att driva en ässja till sin smedja.

0

Brittis

27 sep 2007 kl. 17:43

Tror att det legat ngn liten stuga i närheten ngn gång.

0

Evus

27 sep 2007 kl. 17:53

Jag tror att Fiskaren är inne på rätt spår.
Det skulle vara roligt att få veta helt bestämt.

Förövrigt tycker jag “mockapären” är fin på något vis med mossan och Sigge (vovven) är också fin som vanligt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone