Jag frågar de som smakat; går det att göra något gott utav t ex pepparriska, eller äts de ibland endast pga att man KAN äta dem?
Smakar de verkligen något, eller fungerar de bara som utfyllnad i den övriga maten? Jag tänker t ex på receptet “finsk risksallad” på den här sidan.
Ja visst smakar de!!
Jag har just kommit hem från skogen med en korg Pepparriska. Dem skall jag avkoka och hacka grovt, blandar sedan med gräddfil, hackad rödlök, salt och vitpeppar. Avnjutes sedan på mörkt rågbröd eller knäckemacka och en sval pilsner. Även gott till bakad potatis.
Jag postar samma meddelande som förut även i denna tråd.
Har precis gjort en finsk risksallad, var tvungen att prova när det fanns så mycket pepparriska i skogen.
Måste säga att jag inte fattar grejjen, det smakar ju ingenting, möjligtvis lite lök och äpple, men svampen ger ju ingen smak alls.
Precis som en del andra skrivit i denna tråd så är det bara tuggmotstånd som finns kvar efterkokningen, själva salladen smakar keso, och visst det kan ju vara gott till bakpotatisen, men man kan ju skippa svampen då för det är bara onödigt jobb att plocka och rensa
Vill även passa på att säga att det finns goda riskor, tex blodriskan är ju riktigt god som blandsvamp.
Men hallå!
Själva grejen med den finska, eller för all del den ryska också, svampsalladen är att man gör den på insaltad svamp. Då smakar salladen verkligen inte konserverad gröt utan just svampsallad.
Man ska alltså inte plocka pepparriskor, koka av dem i vatten och sen göra sallad på dom.
Då kan jag förstå att det inte smakar något eller mycket lite.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.