0 918 visningar

15 svar

Matvärde i finska riskor

Jörgen

23 aug 2005 kl. 15:44

Jag frågar de som smakat; går det att göra något gott utav t ex pepparriska, eller äts de ibland endast pga att man KAN äta dem?
Smakar de verkligen något, eller fungerar de bara som utfyllnad i den övriga maten? Jag tänker t ex på receptet “finsk risksallad” på den här sidan.

0

Tommy K

23 aug 2005 kl. 15:52

Om riskan har något “matvärde” är väl egentligen inte så viktigt. Det räcker ju med att den saltade risksallden smakar förbaskat gott!
Det är inte så mycket matvärde i vit- och svartpeppar heller, men tack och lov att det finns!

0

Annemarie Kjell

23 aug 2005 kl. 17:40

Ja visst smakar de!!
Jag har just kommit hem från skogen med en korg Pepparriska. Dem skall jag avkoka och hacka grovt, blandar sedan med gräddfil, hackad rödlök, salt och vitpeppar. Avnjutes sedan på mörkt rågbröd eller knäckemacka och en sval pilsner. Även gott till bakad potatis.

0

Anitha L

23 aug 2005 kl. 20:35

Jag har ätit finsk risksallad och blev mycket positivt överraskad. Har inte tidigare plockat pepparriska, men det gör jag nu.
Lycka till.

0

Jörgen

23 aug 2005 kl. 22:33

“Matvärde” var kanske fel ordval, det var just smaken jag syftade på. Jag tänkte att efter avkokningen kanske endast återstår lite tuggmotstånd. Men nu så ska jag definitvt prova iallafall! Tack för svaren!

0

Keijo

24 aug 2005 kl. 15:15

Hej jag är finne och ätit mycket Peppariska den enda svamp som mina föräldrar plocka.Förväll den först så peppar smaken försvinner sen bara stek med lite salt jätte gott tycker jag, smakar mycket svamp.

0

Jörgen

11 sep 2005 kl. 21:33

Verkar som inte alla gillar finska riskor…

0

Jörgen

11 sep 2005 kl. 21:36

Det är nog allt runt omkring som är gott. Själva svampen märks kanske inte efter avkokningen.

0

Jörgen

11 sep 2005 kl. 21:51

Sen kan man väl också undra vilka riskor som kan kallas finska riskor. Läste nyligen en bok (Gott om svamp)där det som “finnarnas favoriter” förutom skägg-, skogs- och pepparriska, även nämns gul- och svartriska(!).

0

Linus K

11 sep 2005 kl. 22:36

Jag postar samma meddelande som förut även i denna tråd.

Har precis gjort en finsk risksallad, var tvungen att prova när det fanns så mycket pepparriska i skogen.

Måste säga att jag inte fattar grejjen, det smakar ju ingenting, möjligtvis lite lök och äpple, men svampen ger ju ingen smak alls.

Precis som en del andra skrivit i denna tråd så är det bara tuggmotstånd som finns kvar efterkokningen, själva salladen smakar keso, och visst det kan ju vara gott till bakpotatisen, men man kan ju skippa svampen då för det är bara onödigt jobb att plocka och rensa

Vill även passa på att säga att det finns goda riskor, tex blodriskan är ju riktigt god som blandsvamp.

0

H-G

11 sep 2005 kl. 23:00

Bara förvällning räcker inte, de bör stekas med smör och kryddas. Då uppskattar man dem mer, något högt matvärde skulle jag inte ge dem för bara smaken. Stort plus för konsistens.

0

Linus K

11 sep 2005 kl. 23:09

H-G //  Ja, steka med mycket smör och kryddor funkar nog bättre.

Jag menade mest att den traditionella finska risksalladen inte var någor vidare..

0

H-G

12 sep 2005 kl. 10:03

Just det Linus, enbart förvälld riska i sallad är lika upphetsande som konserverad gröt.
T o m stekt = sådär.
Men ibland hittar man inget annat ;-)

0

Tommy K

12 sep 2005 kl. 15:07

Men hallå!
Själva grejen med den finska, eller för all del den ryska också, svampsalladen är att man gör den på insaltad svamp. Då smakar salladen verkligen inte konserverad gröt utan just svampsallad.
Man ska alltså inte plocka pepparriskor, koka av dem i vatten och sen göra sallad på dom.
Då kan jag förstå att det inte smakar något eller mycket lite.

0

Ewalill

12 sep 2005 kl. 18:25

Hej Jag tycker också om finsk pepparsallad. Men jag undrar om man kan avkoka dem, frysa in . När man ska äta dem, att då saltar in dem något dygn i förväg? finns det något mer som de är andvändbara till? tex soppa? Kul med stora skördar.

0

Kurt

13 sep 2005 kl. 08:07

Man kan ju torka pepparrisorna (utan att avkoka dem) och använda svamppulvret som krydda.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone