Hej,
I helgen var jag ute och plockade en del trattkantareller som jag rensat och lagt på torkning på brickor hemma. Igår hade en del av svampen förtorkat färdigt och var redo för sluttorkning i ugnen. När jag lyfte över svampen till en plåt så märkte jag vid närmare granskning att det satt små halvmillimeterstora svarta prickar mellan åsarna på kanske en tredjedel av svampen. En del kan jag se med blotta ögat att de rör sig. De verkar ha ett lite hårdare skal, men det är definitivt nåt levande inuti när man trycker sönder. Jag fattar inte vad det här är och var det kommer ifrån. Jag är rätt säker på att de här små filurerna inte fanns på den nyrensade svampen. Är det någon som käner igen det här och kanske vet vad det kan vara? Det är ett otroligt jobb att gå igenom all halvtorkad svamp igen, men det känns för äckligt att lämna.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.