0 429 visningar

12 svar

En liten spindelskivling ?

EG

27 sep 2007 kl. 14:12

Växte i bokskog liten vackert ljusblå

0

Hans v E

27 sep 2007 kl. 14:21

Blå slemspindling - Cortinarius salor med viss reservation.

0

EG

27 sep 2007 kl. 14:31

Den är ynkligt liten

0

Irene A

27 sep 2007 kl. 16:45

Av de jag känner till är det bara blekblå spindling, Cortinarius betulinus, som kan stämma med den.

0

EG

27 sep 2007 kl. 17:21

Jaha hade en liten tro på att det kunde vara juvelspindling Cortinarius croceocoeruleus

0

Irene A

27 sep 2007 kl. 17:58

Juvelspindlingen brukar inte vara riktigt så spinkig, och den har mycket bitter smak. Har du provsmakat den?

0

Irene

EG

27 sep 2007 kl. 20:35

Den var bitter även som torkad Tvi

0

Hans v E

27 sep 2007 kl. 21:18

Ja naturligtvis är det betulinus, men jag reserverade ju mig också.

0

Anita S

27 sep 2007 kl. 22:18

Juvelspindling kan mycket väl vara liten och spinkig. Har sett den flera gånger så. Cortinarius salor, blå slemspindling, växer bara i barrskogar på kalk. Cortinarius betulinus växer under björk och gran. Alltså bör svampen på bilderna från bokskog vara juvelspindling som EG trodde.

0

Tack

EG

28 sep 2007 kl. 07:00

Tack alla för hjälpen med den lilla spindlingen

0

Tack

Irene A

28 sep 2007 kl. 08:32

till dig också EG, som lät oss få se den vackra kollekten från bokskog!
Själv har jag obetydlig erfarenhet av bokskogsmiljöer, och de få juvelspindlingar jag har sett på Gotland har växt i en annan miljö och alltid varit köttigare i både hatt och fot. Tänkbara värdträd till dem har varit hassel, ek och gran (bok finns inte där).

Vad tror Anita som har mer erfarenhet av juvelspindlingen, är det tänkbart att den består av fler än en art?

0

Tack

Anita S

28 sep 2007 kl. 14:17

Sista gångerna jag såg den var tillsammans med Brandrud, Melot Lindström m fl. i ädellövskog på Kinnekulle och i bokskog i Bohuslän. Ingen diskussion uppstod kring arten vid de tillfällena. Så hade nog varit fallet, om de misstänkte en annan art, eftersom många andra arter föranledde detta. På Kinnekulle är den även funnen under hassel och ek och har ingen gång varit särskilt stor.

0

Tack

Irene A

28 sep 2007 kl. 15:16

för det beskedet, Anita!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone