Juvelspindling kan mycket väl vara liten och spinkig. Har sett den flera gånger så. Cortinarius salor, blå slemspindling, växer bara i barrskogar på kalk. Cortinarius betulinus växer under björk och gran. Alltså bör svampen på bilderna från bokskog vara juvelspindling som EG trodde.
till dig också EG, som lät oss få se den vackra kollekten från bokskog!
Själv har jag obetydlig erfarenhet av bokskogsmiljöer, och de få juvelspindlingar jag har sett på Gotland har växt i en annan miljö och alltid varit köttigare i både hatt och fot. Tänkbara värdträd till dem har varit hassel, ek och gran (bok finns inte där).
Vad tror Anita som har mer erfarenhet av juvelspindlingen, är det tänkbart att den består av fler än en art?
Sista gångerna jag såg den var tillsammans med Brandrud, Melot Lindström m fl. i ädellövskog på Kinnekulle och i bokskog i Bohuslän. Ingen diskussion uppstod kring arten vid de tillfällena. Så hade nog varit fallet, om de misstänkte en annan art, eftersom många andra arter föranledde detta. På Kinnekulle är den även funnen under hassel och ek och har ingen gång varit särskilt stor.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.