0 226 visningar

5 svar

Vad kan detta vara

Henrik

27 sep 2007 kl. 16:55

De växer på min gräsmatta och ser goda ut. Vet någon?

0

Cicci

27 sep 2007 kl. 17:14

Ser ut som rodnande fjällskivling. Svårt att se foten, den stolta fjällskivlingen har ju vattrad fot men den här ser slät ut. Rodnar den om du skrapar på den. Men detta är bara en gissning, vänta på någon asterix.

0

Henrik

27 sep 2007 kl. 17:19

Den är rosa där foten bröts av från hatten. Foten själv är lite murken, men hatten är fin.

0

Cicci

27 sep 2007 kl. 17:24

Vågar väl knappt skriva att det inte är någon matsvamp för då blir man väl påhoppad här på forumet men den kan ge mag-tarmbesvär. Om det nu är den som jag tror. Men om den är röd där den är avbruten så borde det vara den. Det har ju varit lite diskussion om vad som är ätligt och inte här på sista tiden.

0

Henrik

27 sep 2007 kl. 17:34

Tack Cicci!
Jag har tittat runt lite på webben och det verkar som du har rätt vad gäller arten.
Om det föreligger tveksamheter om dess ätlighet så avstår jag nog, man kan ju ta något riskfritt istallet =)

0

Cicci

27 sep 2007 kl. 23:38

Håller med dig. Försök hitta den stolta istället och panera den och stek. Ska tydligen vara jättegott.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone