Jag har precis flyttat till hus,har i trädgården hittat svampar som jag kollat upp,det verkar som att det är vit flugsvamp,har nämligen hund och är rädd att hon kommer få i sig detta! så en fråga till er som kan deta,hur får jag bort svampen från min trädgård,är det bara att riva upp den eller kommer de tillbaka o hur gör man då för att få bort dom för alltid? är ingen stor yta de finns på.
Hej!
Det är ovanligt att vit flugsvamp växer i trädgårdar. De föredrar i regel fuktig och mossig granskog. Så kolla ordentligt att det verkligen flugsvamp. Kolla på giftsvampar här på svampguiden.
Sedan kanske någon djurkunnig kan upplysa dej och mej om hundar reagerar lika på svampgifter som vi människor?!
Finns tydligen svampsorter som är mycket förvillande lik denna beryktade sort..Åtminstone för oss mer eller mindre okunniga, Svampen på bilden påminner mycket om den som jag själv fann på min kompost för en tid sedan,(enligt bild) och som jag närmast var övertygad om att det var just Vit Flugsvamp som etablerat sig hos mig, och som jag absolut inte ville ha i min trädgård, Därav blev det också det tunga “Artilleriet” vid den omedelbara bekämpningen (Koncentrerad Klorin) för att vara på den säkra sidan..
Michael som driver denna sajt, kunde dock senare identifiera den som någon art av “Vit slidskivling”..En ofarlig art, vilket jag är mycket tacksam för idag
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.