Är NTO-IOGT i farten. Fjällig Bläcksvamp levererar inte samma problem som Grå Bläcksvamp. JAG äter ALDRIG Fjällig Bläcksvamp
i nyktert tillstånd och har aldrig blivit dålig, Kan vi nu lämna blajet därhän. Det kan ju finnas människor som avstår den lilla nubben pga. vad som skrivs här.
Jag har ätit fjällig bläcksvamp i stuvning tillsammans med champinjoner och druckit vin till maten utan problem, så jag tror som Göran H att det bara är den grå, och möjligen den bruna “glitterbläcksvampen” som har antabuseffekt.
Dessa tycker jag ändå¨inte är så värst aptitliga så problemet är nog inte så stort.
Fast jag förstår känslan hos den svamphungrige som hittar den grå bläcksvampen nyuppkommen och gyttrad i mängder på gräsmattor etc…
Den växer ju ofta ymnigt nu på höstkanten.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.