0 1954 visningar

13 svar

fjällig bläcksvamp

ullis

27 sep 2007 kl. 18:35

...har jag hittat mängder av idag, men hur tar jag rätt på dem? Kan man förvälla och frysa in som vanligt eller “bläckar” dom bort då? Hoppas på tips!!

0

cicki T Belgien

27 sep 2007 kl. 19:03

Jag brukar förvälla och frysa in. Kolla bara att dom är vita och inte börjat “bläcka”. Sen fryser jag in dom separat, alltså inte blandsvamp. En del blir ju dåliga av blandningen alkohol/bläcksvamp (antabuseffekt).

0

Kristina i Lund

27 sep 2007 kl. 19:08

Fast det är väl den grå bläcksvampen, som har den effekten om jag inte fattat det hela fel?

0

Birgitta D

27 sep 2007 kl. 19:53

Jag tycker att fjällig bläcksvamp är god att stuva spec. fötterna. Ingen blandsvamp

0

Kristina i Lund

Göran H

28 sep 2007 kl. 09:59

Du har INTE fattat det hela fel.

0

Kristina i Lund

Annika Haglund Östhammar

28 sep 2007 kl. 12:40

Jag tycker inte att fjällig bläcksvamp är god. Men som tur är har vi olika smak :-)

0

Kristina i Lund

Gunnel

28 sep 2007 kl. 14:22

Tänk bara på att inte dricka öl till maten eller någon alkohol när bläcksvamp står på menyn.Det är lätt att glömma men man kan må väldigt dåligt efteråt

0

Kristina i Lund

Kristina i Lund

28 sep 2007 kl. 16:03

Men hade vi inte precis konstaterat att det var den GRÅ bläcksvampen, som innehåller ett antabusliknande ämne?

0

Kristina i Lund

Göran H

28 sep 2007 kl. 23:54

Är NTO-IOGT i farten. Fjällig Bläcksvamp levererar inte samma problem som Grå Bläcksvamp. JAG äter ALDRIG Fjällig Bläcksvamp
i nyktert tillstånd och har aldrig blivit dålig, Kan vi nu lämna blajet därhän. Det kan ju finnas människor som avstår den lilla nubben pga. vad som skrivs här.

0

Fjällig bläcksvamp

Kristina i Lund

29 sep 2007 kl. 11:16

....Ja det vore ju synd! ;)

0

Fjällig bläcksvamp

cicki T Belgien

29 sep 2007 kl. 14:36

Det var ju goda nyheter! Här har jag alltså hållit mig nykter i onödan!

0

Fjällig bläcksvamp

Kristina i Lund

29 sep 2007 kl. 18:30

Ajajaj, Cicki det är inte bra! ;)

0

Fjällig bläcksvamp

cicki T Belgien

29 sep 2007 kl. 19:29

Näpp, verkligen inte! Skål!

0

Fjällig bläcksvamp

bo e

1 okt 2007 kl. 17:01

Jag har ätit fjällig bläcksvamp i stuvning tillsammans med champinjoner och druckit vin till maten utan problem, så jag tror som Göran H att det bara är den grå, och möjligen den bruna “glitterbläcksvampen” som har antabuseffekt.
Dessa tycker jag ändå¨inte är så värst aptitliga så problemet är nog inte så stort.

Fast jag förstår känslan hos den svamphungrige som hittar den grå bläcksvampen nyuppkommen och gyttrad i mängder på gräsmattor etc…
Den växer ju ofta ymnigt nu på höstkanten.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone