0 520 visningar

16 svar

OK, vilket är ditt "rekord" i liter eller kilo?

SvampMaja

27 sep 2007 kl. 22:13

Vad har du som mest plockat under en säsong och vilken/vilka sorters svampar var det?

0

OK, vilket är ditt rekord i liter eller kilo?

micke

27 sep 2007 kl. 22:37

Mja som nybörjare på detta forum och relativ nybörjare i svampkonsten så hade vi ett underbart år förra året. Under en dag skördade jag och min fru runt 90 liter trattisar under en dag. Jobbigt att rensa och allt torkades. Värt jobbet idag kan jag säga.

0

Totte Gbg

27 sep 2007 kl. 23:07

SvampMaja…du ska väl själv svara på din egen fråga :)

För egen del….2004-09-10 KarlJohan tog över skogen, de stod där som spön i backen;)...till vi kom… färdigplockat o rensat vad jag vill minnas ca 30 L KarlJohan. Någon från Sveriges Radio Borås läste detta här på svampguiden och ringde upp mig för en intervju som senare sändes i radion:)Kul :)

Trattkantareller blir det mycket av varje år tycker jag men i L eller kilo ingen aaaaning :/

0

SvampMaja

27 sep 2007 kl. 23:12

Visst kan jag svara.Men ärligt vet jag inte hur mycket Trattisar jag plockat men det är MYCKET.Har ängnat många timmar åt rensning.Men som sagt roligt är det!

0

Jonnie

28 sep 2007 kl. 00:33

Säsongen 2006….326 kg kantareller.

Hittils i år 210 kg (rätt mycket sämre alltså)

Mest på en dag (198 kg Karl-Johan) 2005..

0

Stina Nordsjälland

28 sep 2007 kl. 12:01

85 kg kantareller på 7 dagars semester i september 2007. PS känner skogarna från barnsben.

0

"JAS"

28 sep 2007 kl. 12:23

1985 Plockade jag + 4 pers. ca 1500 kg trattisar i skogarna norr om Gävle under 5 veckor. 1988 plockade pappa och jag ca: 500kg trattisar i Högsbyområdet. 1987 plockade jag och en polare 3 bananlådor med små blodriskor i en unggransplantering utanför Stenestad på Söderåsen på 1 dag. För ca: 10 år sedan plockade Dan jag 3-4 bananlådor fulla med små Karljohan utanför Moheda i Småland. De sista 5 åren plockar jag ca. 30-50lit karljohan på Lysingsbadets Camping i Västervik och det brukar bli en 250-300lit Trattisar i Tjustområdet varje år när vi är där och vinterbonar husvagnen. Då är det rensade mått vi snackar om. Och så blir det ju en massa annat på köpet. (Har plockat organiserat för försäljning under flera perioder)

0

Charina Halland

28 sep 2007 kl. 13:17

17liter rensad o nerskuren Stolt Fjällskivling 2005. Allt plockat vid ett o samma tillfälle.

Förra året plockade jag 25 kilo Karljohan på 2,5 timma. Sålde rubbet!

0

Gunnel

28 sep 2007 kl. 13:49

Oj då.År 1985 plockade vi med spädbarn i sele 285 liter mest kantareller på marker vi inte då alls kände till vi var nyinflyttade -det slank också med några taggisar och trattisar.

I övrigt har vi aldrig en enda gång under alla dessa år kommit hem ifrån en enda svamputflykt (de har varit olika många vart år beroende av möjlighet) utan mindre än 20-30 liter utom sista gången för tre veckor sen då det blev ca 8 liter.Svampen verkade ha torkat bort.

Stenmurklor hittade min son när han arbetade åt en kommun med att ta mark och vattenprover.Han ringde han och skrek att dit måste vi komma “på en gång” han hade plockat tre liter på ett kick-så vi åkte dit nästa dag.
På ett område av 250 kvm hittade vi 8 kilo stenmurklor på mindre än en kvart och torkade allihop i ett år innan vi rörde dem i ett rum med god ventilation.Inte i bostadsdelen alltså.
Året efter hade vår hund kläm på det och gick från murkla till murkla (utan träning) och när vi hade plockat färdigt hade han hittat 24 st.Efter det har det inte varit så mycket och i år var vi inte där.

Ett år vill jag minnas var det nästan bara soppar som växte mest Karl Johan så då lärde vi oss njuta av dessa och det blev nog tre hinkar om jag inte minns fel. De enda soppar vi inte åt som vi hittade var Örsopp och Sandsopp,
vi åt bara de bästa.

I början av 80-talet gick jag av misstag rakt på ett ställe med en flock Svart trumpetsvamp-det var där jag tidigare bodde.Jag plockade två stora ICA-kassar överfulla 1½ meter ifrån en motionsstig så osynliga är de…...

Svampintresset har jag fått via mina föräldrar som alltid var ute i skogen och plckade svamp.Maken som tidigare sparkat på svampen han såg för “den var ju oduglig” är numera en älskare av svamp och det här intresset har gått vidare till de fem barn jag har-så alla plockar svamo plus ett par barnbarn-å även om svampen inte syns så är det helt enkelt skönt med en kopp kaffe skogens tystnad och dofter´.Tänk er korpens knorrande i skogsdoften!

0

JAS

SkogsOla i Värmland

28 sep 2007 kl. 17:14

Vart säljer du din svamp JAS?

0

JAS

Brittis

28 sep 2007 kl. 21:40

Hur mkt väger 1 liter trattkantareller? Ursäkta fr i detta forum, men verkar vara några som nog kan det! CA alltså ska sälja och har ingen våg, utan tänkta ta det per liter!

0

JAS

Ola H

28 sep 2007 kl. 21:57

Allt mellan 350 och 800 gram Brittis beroende på skick.

0

Ola

Brittis

28 sep 2007 kl. 22:05

Ja det gjorde ju inte saken lättare.
De är fina och grovrensade..

0

Brittis

Ola H

28 sep 2007 kl. 22:16

Förlåt mig. Tänkte inte efter ordentligt. 1 låda på 30 x 40 x 13 cm = 15 liter brukar bli nästan full på 3 kg när trattarna är i fin kondition och lagom fuktiga. Det gör alltså 200 gr/lit. Sedan kan det fort bli tyngre om de dels är blöta och eller illa hanterade alternativt skurna i mindre delar. Närmare än så tror jag inte vi kommer. :-)

0

JAS

"JAS"

28 sep 2007 kl. 22:18

Tjaba Brittis! Då är de blöta, När jag plockade som proffs så använde vi “svarta holländska löklådor” rymmer ca: 21lit. väger ca: 7kg när det gäller Trattisar och det är ett bra genomsnitts mått på de flesta svampsorter. kolla tråden kilo ellet lit. 1 på 3!

0

Två arbetslösa tjejer!

28 sep 2007 kl. 23:00

Första veckan i september år 2004 plockade jag och en kompis 463 KG karl-Johan på en dag 312 kg klass 1 121 kg klass 2 30 kg klass 3
Tyvärr så betalade uppköparna italienare endast 30:- kg för klass 1 sedan säljer de dem för mångdubblade priser i Italien.
På tre dagar plockade vi över 1000 kg och övriga familjen plockade 300 kg!

Nästa gång det blir Karl-Johan år ska vi direktexportera själva till Italien via kontakter som vi har och det lär dröja cirka sju år om man ser tillbaka i tiden när det varit K-J år!

0

Jonnie

29 sep 2007 kl. 01:52

Två arbetslösa..
Bra jobbat, där slog ni mej med hästlängder, jag håller med om att man nog säljer för billigt, vore bra med egna kontakter.. det vanskliga är ju att hålla svampen fräsch. Jag har fått tag på ett stort kylrum i en nedlagd ICA-butik, vore kul att höra hur ni löser detta.?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone