0 210 visningar

3 svar

Konservering, Igen.

Affe Nv Skåne

27 sep 2007 kl. 23:52

Så då har jag provat att konservera svart trumpet, var ute i eftermiddag/kväll en snabbtur till Köva hallar och hittade lite svart trumpet och trattkantarell.

Då är frågan, blev det rätt eller fel?
Gjorde saltlag med 2tsk salt/liter vatten.
Fyllde burkarna (som var rengjorda och sköljda med atamon) med svamp och slog på den varma lagen på svampen. På med lock och sen ner i kastrull.
Står fortfarande där oc har stått där 1 tim & 20 min. nu.
Tänkte ge det 1½ timme och sen plocka upp det.

0

Lena M

28 sep 2007 kl. 11:00

Hur går det Affe ? Lyfter upp frågan så kanske du kan få svar.

0

"JAS"

28 sep 2007 kl. 11:07

Hej Affe! Nu blev jag förtröden igen, min bil är fortfarande paj och jag kommer ingen vart, trist. ja det verkar som om du gör rätt se bara till att burkarna hela tiden är under vatten, och 80 min. räcker. Hoppas det blir lyckat.

0

b

28 sep 2007 kl. 12:02

Lagen skall vara avsvalnad enligt konserveringsreceptet här på Svampguiden, men jag vet inte vilken skillnad det innebär för den färdiga konserven. Vet någon? Det underlättar ju om man slipper vänta på att saltlagen skall kallna.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone