0 830 visningar

7 svar

Är detta sammetsopp?

Lasse

28 sep 2007 kl. 11:08

Rören är gula och “fruktköttet” har en svag gul ton. Hatten är mörkbrun och känns som “mocka” när man stryker på den. Min kameratelefon tenderar att ge bilderna en röd ton.

0

Kristina i Lund

28 sep 2007 kl. 12:07

Jämför med Blodopp under “matsvampar”, jag tror mer på den!

0

"JAS"

28 sep 2007 kl. 12:49

Så här svarade en * på min fråga om min sopp ” Jag sätter en liten slant på blodsopp. Rödprickig fot, kraftigt röda rörmynningar, mörk sammetsbrun hatt och blånar tydligt, stämmer det? ( Tråd sida 2 just nu Vilken sopp? JAS)

0

"JAS"

28 sep 2007 kl. 12:54

Nej, jag tror nog på en sammetssopp.

0

Anita S

28 sep 2007 kl. 14:47

Vad är numera sammetssopp? Man har delat upp arterna kring sammetssopp, rutsopp och boksopp i flera arter under senare år och de kräver oftast mikroskopering för att säkert skilja dem åt. Därför är det svårt att säga vad det är du hittat. Men alla går att äta liksom de flesta andra soppar.

0

Lasse kommentar

Lasse

28 sep 2007 kl. 15:23

Inga röda rörmynningar ej rödprickig fot och den blånar EJ vid tryck eller beröring

0

Hans v E

28 sep 2007 kl. 15:39

Den har grön ton i hatten. Det har ofta sammetssopp.

0

b

28 sep 2007 kl. 16:23

Är det inte rutsopp? När det är fuktigt spricker inte hatthuden så att “rutorna” bildas. De har ofta en lite grön ton.
Blodsopp är det absolut inte, jfr JAS bilder på blodsoppar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone