0 2160 visningar

10 svar

Liter eller Kilo???

janne

28 sep 2007 kl. 11:26

Hur är förållandet mellan kilo & liter på svamp?
Finns det någon generell regel man kan räkna på?

0

Lena M

28 sep 2007 kl. 11:39

Det är också en sak jag funderat på , vad är riktigast att säga att man ex.vis plockat så och så många liter eller kilo.
Jag säger kilo !

0

b

28 sep 2007 kl. 11:53

Vikt är givetvis mkt mer rättvisande än volym, men det är ju inte alltid man har tillgång till en våg. Soppar redovisar man väl knappast i liter, men det funkar rätt bra när det gäller t ex trattkantareller o trumpetsvamp.

0

Helena A

28 sep 2007 kl. 11:53

Jag räknar i leter.
För torr svamp ett kilo blir massor, våt svamp ett kilo blir betydligt mindre mängd.
Tycker att liter är det mest rättvisande.

0

"JAS"

28 sep 2007 kl. 12:27

Färsk rensad svamp kan man i grova drag räkna 1kg = 3lit svamp. Om man räknar om torkad svamp så ungefär 1hg torkad = 1kg färsk. Rätta mig om jag har fel!

0

Tina N Kolsva

28 sep 2007 kl. 16:29

I år mäter jag svamparna i milliliter o milligram.
Eller som min dotter sa om kryddmåttet när hon var liten.
- Det måste vara pytteliter.

0

Jonnie

28 sep 2007 kl. 16:37

JAS har helt rätt, vad avser kantareller är det normalt så att 1 kg kantareller är c:a 3-4 liter, beoroende på hur torr svampen är..

0

b

28 sep 2007 kl. 16:49

Om det gäller färsk svamp tror jag ändå att vikt säger mer än volym. Våt färsk svamp tar ju större plats än torr färsk också, och är svampen så genomvåt att en viktangivelse skulle bli totalt missvisande, så är den nog inget att släpa hem fr4ån skogen.

0

Jonnie

28 sep 2007 kl. 16:55

Om vi alla räknade våra fångster i kilo vore det lättare för samtliga att förstå..., det blir rätt rörigt med hinkar och kontar, liter och famn.

I år kan jag iallafall inte räkna några Karl-Johan i kilo,,, inte ens i gram, sorgligt,, men jag har inte helt gett upp, ska göra ett nytt försök i morgon, lite styrkt av bilderna från Stockholm, där det var en tjej som hittat ett 50-tal små..

0

Brittis

28 sep 2007 kl. 22:12

Jag som är amatör o inte varit på “marknaden” och sålt svamp, tycker att liter är lättast till småsvamp. Kg säger mig inget! Då jag inte har ngn våg…

0

"JAS"

28 sep 2007 kl. 22:23

De flesta uppköpare kör med vikt, så vill man fuska vattnar man svampen några tim. innan man säljer. ( det vet jag inget om!!??) men 20lit. normalvikt kan bli ca: 10kg men då behåller man nte sin uppköpare så säderles länge. men 1 på 3 är ett rätt så hyffsat mått.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone