Hej Affe!
Nu har vi kommit hem igen…
Det har ingen större betydelse om lagen är avsvalnad eller ej. Det går att konservera all sorts svamp på detta sätt men svamp som ger ordentliga bitar ger bättre resultat inte minst utseendemässigt.
Vi återkommer med utförligare kommentarer.
Jag har konserverat svamp och annat i många år och jag har alltid förvällt/förkokat svampen innan konservering.
Man ser ju att svampen minskar ordentligt i storlek när man lägger den i en gryta för nedkokning och samma sak händer ju i ett konservglas om den läggs däri rå. Skillnaden är bara att svampen avger sin vätska i lagen. Om du förbehandlar svampen får du alltså mer svamp per burk - sparar utrymme!
Jag har också konserverat all sorts svamp med gott resultat. De är som färska när burken öppnas.
Under förutsättning att man inte slarvat med hygien och konserveringstid så håller den “hur länge som helst”. Vi har ätit svamp som med råge passerat 10 år och den var ok. Den förändras i färg med åren och kanske tappar den lite i smak, men den blir inte dålig.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.