Åh, jag la den i blöt i lite vatten ca en halv timma, slog bort blötläggningsvattnet och i med en klick smör som fick puttra med på svag värme en stund( 10 min ), sen slog jag på grädde och saltade lite och de fick stå och småputtrai en kvart, tjugo minuter.
Alltså tillagade på en höft, kanske att någon uppifrån norr som kan den svampen kan tala om hur man bäst tillagar den ?
Varför slog du bort vattnet? Låt det först gå in i svampen igen innan du lägger i smör och resten.
Jag smörstekte mina första gången och det var inte så gott.
Andra gången smulade jag ner torkad i miso-soppa - det var smaskens! Japanerna friterar eller grillar och droppar på lime och soya.
Eftersom du bor norr om Sthlm har du säkert klart för dig. Vad menar du med “varför slog du bort vattnet”. Om man inte slår bort bort vattnet kan man väl tillsätta grejorna direkt, om ändå vattnet skall in igen i svampen. Gud vad tokigt det här blev, känns det som. Kort sagt, förklara varför man kokar bort nå`t som skall tillbaka igen.
För sent på natten??? men nu är det jag som inte fattar Göran H.
Eftersom jag bor norr om Stockholm?????
Tar det steg-för-steg:
Lena M lade svampen i blöt och slog nort vattnet. Det tycker jag (och många med mig både norr och söder och öster och väster om Sthlm) är synd för det finns ju lite smak i det vattnet.
Man kan lägga bara svampen i pannan på medelvärme, vartefter den blir torrare häller man i blötläggningsvattnet tills allt är inkokt igen, sedan på med smör och resten av ingred.
Varför man skall låta vattnet gå in först är för att annars blir inte svampen brynt av smöret.
Har jag förklarat mig?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.