Jag undrar vad ni har för erfarenhet av era kantarellmarker? Jag hittade ju en skaplig drös kantareller på ett särskilt område för drygt en månad sedan, och nu funderar jag om det är någon mening med att åka dit igen. Alltså, kan det vara så att det har ploppat upp kantareller på andra ställen i samma område, eller rent av nya svampar på samma ställen? Eller är det så att det som är skördat är skördat, och så kan man lämna det området ifred tills nästa säsong?
Mimmi,, så här är det..
på de kantarellställen du har växer det kantareller i omgångar från Juni och ända fram till Okober-November då det är gynnsamma förhållanden..
jag plockar av mina ställen 3-4 gånger på en säsong (från Juni till September ungefär)
En kantarell kan växa och finnas i 60-70 dagar om betingelserna bara är de rätta, plockar man av stället kommer det hela tiden nya, vissa år, som i år, kommer de inte så mycket, andra år kan man få flera bra skördar..
I fjol hittade jag och plockade ett par stycken kantareller på Luciadagen,, för kännedom..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.