Jag hittade ett gäng tjusiga lärksoppar i en park idag - bruna, eller möjligen rödbruna, till skillnad från de knallgula jag brukar hitta. Hade för mig att den fanns en art som hette rödbrun lärksopp, men när jag kommer hem hittar jag ingen sådan art i vare sig Ryman eller Nyléns böcker. Nylén har en roströd variant, men den skall bara växa sällsynt i Mellaneuropas bergstrakter, och dit räknas väl knappast Alingsås?
Jag plockade med mig en liten hem, eftersom jag tyckte den var så oemotståndlig, och jag bifogar ett par bilder på den. Är det vanlig Suillus grevillei som kan vara så brun?
Ja det är en Lärksopp = Suillus grevillei, vars hatt kan vara guldgul till mer ell mondre orangegul.
Som du har väl sett själv varierar hattfärgerna mer eller mindre inom varje art.Det anses normal.När färgen avviker för mycket, då kan det bli fråga om en varietet.T.ex.det finns gula och vita var. av Karljohan
förresten nämna att den finns här i databasen
http://svampguiden.com/art/visa/Suillus_clintonianus
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.