0 3735 visningar

27 svar

Var finns svamp i Stockholm?

Michael Krikorev

28 sep 2007 kl. 22:34

Jag skulle bli tacksam för lite hjälp med tips om var man kan hitta svamp i Stockholmstrakten. Jag har varit ute i skog och mark åtminstone 5 dar i veckan den senaste månaden och jag har aldrig varit med om en så dålig svamptillgång under september månad någonsin tidigare!

Jag var en vecka i Småland på mykologiveckan och där fanns det svamp. Jag har varit och inventerat i Uppsalatrakten och Norrtälje, där är det väldigt ont om svamp men det finns här och där. I Stockholms omgivningar är det näst intill spöklikt tomt på svamp! Skogarna kring Huddinge, Tullinge och Lida friluftsgård ekar tomma.

Jag har senaste veckorna deltagit i hemliga möten med andra svampinformatörer för att byta till mig svampar så att det ska räcka till utställningar och kurser.
Jag har ställt in flera planerade svampexkursioner tidigare i höst men jag hade hoppats att svamparna skulle ha kommit igång efter de senaste två veckornas tidvis intensiva regn. Har nu ett par exkursioner planerade till tis och ons i nästa vecka och jag har rekat och rekat men knappt funnit nån svamp alls. Nu undrar jag: Hur långt västerut eller söderut behöver jag åka för att finna matsvamp? Hur ser det ut i Sörmland? Någon som vet får gärna skriva och berätta. Det går också att kontakta mig direkt via mejl: micke@svampguiden.com.

All hjälp tas tacksamt emot!

0

Salasias

28 sep 2007 kl. 22:56

Jag har varit i Tyresta varenda torsdag sedan slutet av juli, men först igår hittade jag LITE.
Garanterat inte en enda trattknatarell har vista sig. Jag har besökt flera ställen där jag vet att jag förra hösten, ända till 18 januari!, plockade hur mycket som helst. Inte en enda nu.
Massor av citronslemskivling och rökslöjskivling, men i övrigt bara små hättor, enstaka röd flugsvamp, enstaka små soppar, kanske örsopp, men inte en enda kremla eller riska.
Dit är det ingen idé att du åker.
men se nedan under “Lycka!”. Det är på G…

0

Affe Nv Skåne

28 sep 2007 kl. 22:57

Fy vilken öken det där är Micke…
Lycka till där uppe, annars får du väl dra ner gängen hit.

0

Sorry... Inte i västra Roslagen...

Stella

28 sep 2007 kl. 23:04

Ingen idé att dra norrut…

Här är det tvärdött!

0

Sorry... Inte i västra Roslagen...

Dea

28 sep 2007 kl. 23:11

Klas säger att det är på g i södertälje så någonting kanske har hänt, vi var där för 2 v. sen och hittade ca. 20 kantareller samt ca. 10 narrkantareller. För övrigt var det helt dött.

0

Hans v E

28 sep 2007 kl. 23:21

Barrskog (granplantering) i Hökhuvuds församling i norduppland var bra för en vecka sedan. Jag ska dit igen i morgon.
På söndag ska Uppsala svampkubb till Bolstan i Västlands församling och nästa lördag Stockhoms svampvänner till Roslagen. Det tror jag på.

0

S

28 sep 2007 kl. 23:22

En bekant har i alla fall plockat trattisar i områdena runt Knivsta.

0

Nina H, Sthlm norr

28 sep 2007 kl. 23:34

Kolla rapporterna! Såg just en från Svartsölandet på Ekerö.

0

Dea

28 sep 2007 kl. 23:36

Såg också, men svartsjölandet är knepigt. Har också gjort några försök där.

0

klas jaederfeldt

29 sep 2007 kl. 09:02

Jag har hittat en del på udden (Trindborgen) Brandalssund S.Södertälje samt en del vid Ytter Eneby nat.res, S. Järna

inga mängder med det finns svamp

0

klas jaederfeldt

29 sep 2007 kl. 09:04

det är nog inte så mycket svamp att det är lönt att dra ut folk där, men det räcker till svamputställningar

0

klas jaederfeldt

29 sep 2007 kl. 09:09

Den 13/10 kl 11,00 kan den som vill följa med mej ut på svamptramp, det är Södertälje kommun som bjuder, temat är inte MATSVAMP utan svamp i allmänhet och vad svamp är, jag gissar att det nog inte finns så mycket marksvamp så det blir antagligen mest Tickor (och annat skräp) som vi tittar på.

Samlingen är vid Mälarbadet N.om Södertälje på Sthlmssidan

0

Bra tråd

Erik Ekholm

29 sep 2007 kl. 14:02

Har också svårt att förstå varför det har varit så tomt i år, för det har regnat (småskvättar) ganska regelbundet, inte varit extremt hett/torrt och vi har till och med fått ett par rotblötor ( 20 mm) räknat sedan början på augusti.

Kan det vara för att sommaren har varit rätt sval?

Har inte varit ute sedan i tisdags, men då var det tomt i skogen i Upplands Väsby: varken matsvamp eller annan svamp och heller ej gamla exemplar. Hjortflugor var det däremot gott om - usch! - så det blev en ganska kort tur.

0

Norrtälje! Var finns svamp i Stockholm?

Maria

29 sep 2007 kl. 14:17

Har varit en helt död svamphöst här i Roslagen. Men idag när jag gick ut så hittade jag massor av min favoritsvamp KARL JOHAN! Plockade ihop 7 fina exemplar på bara 15 minuter. Det fanns även andra soppar och gott om röd flugsvamp. Så mitt tips är Norrtälje med omnejd.

0

Michael Krikorev

30 sep 2007 kl. 14:18

Stort tack för alla tips!

Jag ska ge mig ut och kolla på lite fler ställen idag och imorrn.

0

klas jaederfeldt

30 sep 2007 kl. 16:55

Micke   undrar om du varit vid brandalssund i dag söndag, på ett ställe låg svampar upplagda som om någon velat plåta dem

0

Micke

Cicci

30 sep 2007 kl. 17:00

Jag och Ove var i Salemstrakten idag med Huddinge naturskyddsförening, där fanns det någorlunda med svamp. Inte så mycket matsvamp men en del annat. Hör av dig om du vill ha vägbeskrivning.

0

Karin Hedén

30 sep 2007 kl. 17:02

Hej Michael!
Det här är tyvärr inte någon uppmuntrade rapport. Efter en flera timmar lång skogspromenad till mina vanligen så säkra svampsatällen i Vallentuna blev resultatet synnerligen magert. Inte en kantarell, trumpet (båda sorterna)eller ens en enda liten trattkantarell!! Har aldrig hänt mig vid denna årstid. Av vaxskivlingar bara den grå. Däremot hittade jag c:a 10 fina Stensoppar. Det finns gott om röd flugsvamp, stubbsvamp här och där liksom vit tuvskivling. Litet mjölskivling och sparsamt med smörsopp och nästan inga kremlor alls. Litet oidentifierade hättor.. Ja, det var väl allt. Det är för sorgligt. Ring om Du vill veta mer!

0

Karin Hedén

30 sep 2007 kl. 17:10

Glömde nämna en präktig ring av pudrad trattskivling…

0

Dieter Endom

30 sep 2007 kl. 18:58

Svartsjölandet ligger inte på Ekerö uyan på Färingsö. Var där idag utan större framgång.

0

Det artar sig.

Karin Hedén

3 okt 2007 kl. 15:13

Var på en kortare runda i dag och hittade litet av varje - se under rapporter. MEN det finns fortfarande inga trattkantareller eller trumpetsvamp…
På utvägen såg jag från bilen en samling helt fantastiska fjällskivlingar varav många i knopp. Härligt tänkte jag - dom tar jag på hemvägen. Tyvärr visade det sig alla vara rodnande fjällskivling.

0

lilla my

3 okt 2007 kl. 16:31

....“hemliga möten med andra svampinformatörer”....

hehehe! Låter som värsta svampsäpo!!!!

Lycka till, det är svampbrist ända ner till mig i östergötska skogarna, trattkantarellerna har kommit nu men 2 liter i korgen mot normala 10 liter…. snyft!

0

Michael Krikorev

3 okt 2007 kl. 18:26

Jodå, var ute med en grupp idag. Det fick bli Nackareservatet, runt Hellasgården, Tenntorp. Fann en hel del svamp: Ett tiotal karljohan i fint skick och fler på gång, grynsopp, smörsopp, brunsopp, fjällig bläcksvamp, rökslöjskivling, föränderlig tofsskivling, streckmusseron, jordmusseron, blåmusseron, en stolt fjällskivling samt en handfull tallblodriskor. Stort tack Kjell J för tipset per telefon!

Det fanns mycket mer svamp i Tenntorp, Nackareservatet jämfört med mina favoritskogar i Botkyrka.

0

Michael Krikorev

3 okt 2007 kl. 18:55

Glömde svara Klas: Nej, jag har inte varit i Brandalssund och fotat svampar. Men jag har också stött på snyggt upplagda svampar i Botkyrkaskogarna ibland, det kanske är en smygande konkurrent till oss?

0

Micke

Cicci

3 okt 2007 kl. 23:43

Är det där du var med i Visätra som du har sett upplagda svampar så är det jag som har varit framme. Har försökt fota lite iår.

0

Marit D

4 okt 2007 kl. 10:29

Kanske inte Stockholmstrakten precis men detta är min skörd förra helgen i trakterna utanför Vingåker. Det kommer mer och mer så i helgen tror jag på en större skörd av trattisar.

0

Marit D

4 okt 2007 kl. 10:31

Jag lurades :) det där var ju förra årets ena skörd. Så här såg det ut i helgen.

0

Pernilla

4 okt 2007 kl. 23:21

I trakten runt haninge sorunda fick jag en riktigt ordentlig skörd förra året. Jag fick ihop 5,5kg (!?) trattis på 50 minuter. I år ser det dock inte riktigt lika bra ut. hittade mina två första trattisar för i år idag! Jag jublade högt!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone