0 701 visningar

12 svar

Vilken art?

Nybörjare

29 sep 2007 kl. 11:21

Har sökt i min svampbok men hittar den inte där. Kan någon hjälpa mig?

0

Brittis

29 sep 2007 kl. 11:33

Röda var de ju, vackra!

0

Irene A

29 sep 2007 kl. 11:40

Mönjevaxing, Hygrocybe miniata, är mitt förslag.
Jag har utgått ifrån att skivorna inte är nedlöpande.

0

Anita S

29 sep 2007 kl. 17:49

Varför kan det inte lika gärna vara Hygrocybe helobia, vitlöksvaxing? För att vara alldeles säker bör de mikroskoperas. Båda växer i samma slags marker. Men det finns flera röda vaxingar, som är rätt små och tunnköttiga.

0

Irene A

29 sep 2007 kl. 18:10

Min erfarenhet av vitlöksvaxing är att den vanligen är mer grovfjällig på hatten, och själv har jag bara sett den i starrmyrar. Miljön på bilden såg inte ut att stämma så bra, men det betyder inte att jag utesluter den. Mönjevaxing var som sagt bara ett förslag..

0

Hans Myhre

29 sep 2007 kl. 18:35

Holder med Irene. H. helobia er mer grovfjellig på hatten.

0

mig

29 sep 2007 kl. 22:41

jag tycker mer att de likna scharlakansröd vaxskivling Hygrocybe punicea. tre stjärnor, i min svampbok som heter Våra matsvampar

0

"JAS"

29 sep 2007 kl. 23:37

Hej Irene, och tack för all hjälp. Är Hygrocybe miniata och H. coccinea samma jag har tyvärr en bok som har några år på nacken. (Nordstedt Stora Svampbok)

0

Irene A

30 sep 2007 kl. 09:44

I min upplaga av Norstedts Stora Svampbok finns både H. miniata och H. coccinea (blodvaxing). De ser väldigt lika ut på bilderna där, men är inte samma art. Blodvaxingen är bl.a. större.

0

"JAS"

30 sep 2007 kl. 10:14

Båda finns med i min upplaga åxå men där heter H. coccinea Mönjevaxskivling och H. miniata liten mönjevaxskivling. Därav min undran. Det har alltså skett ett namnbyte här åxå, eller?

0

Irene A

30 sep 2007 kl. 11:02

Se där, jag tänkte inte ens på att det stod mönjevaxing på H. coccinea.. Det kan vara som du säger, att den hade kallats mönjevaxing tidigare, åtminstone i vissa kretsar. Boken kom ut 1982, och det var inte förrän 1985 som namnbruket stabiliserades genom att svampnamnskommittén gav ut häftet “Svenska svampnamn”.

Tyvärr förekom det några tryckfel i Norstedts bok också, bl.a. omkastade bilder och bildtexter, men bortsett från det, är det en bok som fortfarande står sig bra, med ett stort urval av arter.

0

Rättelse

Irene A

30 sep 2007 kl. 11:07

“Svenska svampnamn” gavs ut 1987.

0

SvenD

30 sep 2007 kl. 12:45

Enligt Marcel Bon är H. helobia en tidig art vilket väl talar emot att det är denna som finns på bilden?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone