0 371 visningar

8 svar

NYBÖRJARE AV TRATTKANTARELL

jeanette

30 sep 2007 kl. 06:57

Har just börjat att plocka trattkantareller. Har inte riktigt vågat förut pga av någon har skrämt upp mig och sagt att man kan ju blanda ihop den med den giftiga toppspindelskivlingen. Men jag förstår att det måste vara slarv om en sådan hamnar i korgen nu när jag har jämfört. Men ska man undvika de allra minst exemplaren av trattisar, för att vara 100 % säker? Kanske är svårare att skilja dem åt när de är små? Tacksam för svar!:)

0

Brittis

30 sep 2007 kl. 07:58

Det är du som måste vara säker på vad du plockar! Titta på alla svampar. Känner du dig osäker på de små, låt dem stå kvar. Det finns ingen generell regel på vad man ska i svampskogen, det är bara du själv som avgör vad du vågar plocka och inte! Men när det gäller trattisar, är de små utseendemässigt lika de stora, framför allt i färgerna. Lycka till där ute! :o)

0

jeanette

A-M

30 sep 2007 kl. 08:26

Mitt tips är att du låter de små stå kvar och hämtar dem om en vecka i stället.

0

jeanette

Ceegee

30 sep 2007 kl. 08:29

Håller med A-M, onödigt att plocka de minsta. De ger ändå väldigt lite föda…

Själv hittade jag trattisar på ett “nytt” ställe igår. Tyvärr var det så mörkt i skogen så jag hittade bara några få.

0

jeanette

Brittis

1 okt 2007 kl. 09:24

jo, men frågan var väl om hur man var säker på att det var trattkantareller?

0

jeanette

anitha

1 okt 2007 kl. 09:42

Brittis, har rätt. Men för att kunna avgöra om det är rätt el inte, är det ju positivt att den aktuella svampen har en storlek så att den går att bedöma. Ju mindre den är, desto svårare att bedöma, speciellt för den som är osäker.

0

jeanette

Brittis

1 okt 2007 kl. 11:09

Jo det håller jag med till 100 på! :o)

0

Geraldine Palm

1 okt 2007 kl. 19:26

För att vara säker: dela varje trattkantarel på mitten, det är ett hål gemon hela foten om de är en trattis.

0

Brittis

1 okt 2007 kl. 21:59

Geraldine. Det håller jag inte med om. Finns tom med de trattisarna som är som femkronor som det inte är hål genom foten!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone