Har just börjat att plocka trattkantareller. Har inte riktigt vågat förut pga av någon har skrämt upp mig och sagt att man kan ju blanda ihop den med den giftiga toppspindelskivlingen. Men jag förstår att det måste vara slarv om en sådan hamnar i korgen nu när jag har jämfört. Men ska man undvika de allra minst exemplaren av trattisar, för att vara 100 % säker? Kanske är svårare att skilja dem åt när de är små? Tacksam för svar!:)
Det är du som måste vara säker på vad du plockar! Titta på alla svampar. Känner du dig osäker på de små, låt dem stå kvar. Det finns ingen generell regel på vad man ska i svampskogen, det är bara du själv som avgör vad du vågar plocka och inte! Men när det gäller trattisar, är de små utseendemässigt lika de stora, framför allt i färgerna. Lycka till där ute! :o)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.