0 856 visningar

9 svar

Fjällig taggsvamp

// Wictoria L

24 aug 2005 kl. 21:34

Det står i databasen att den är ätlig som ung.
Vid vilken storlek ska man undvika att plocka den?

Är det en god matsvamp, och hur tillreder man den i sådana fall?

0

H-G

24 aug 2005 kl. 22:36

Man kokar av den i vatten 5-10 minuter. Sen kan man steka den i smör tillsammans med lök.

Enligt mig smakar den likadant i alla storlekar; inget direkt att hänga i granen. Då äter jag ändå örsopp med nöje.

0

// Wictoria L

25 aug 2005 kl. 16:44

Tack för svaret.

Jag hittade ganska många på ett ställe, men då får de stå kvar.

0

Elisabeth

26 aug 2005 kl. 23:17

Hej!
Den är bra att färga ullgarn med.
Alun betat garn ger brunaktiga färger.
Det finns en som växer med gran och en som växer med tall.
Den som växer med tall ger blå färg, den är något ljusare i hatten.

0

Kurt

30 aug 2005 kl. 09:08

Den har en mycket “speciell” smak, antingen tycker man om den eller så .... Man kan använda den i pyttipanna. Man kan t o m förvälla den och lägga in den som sill, med lök.

0

Joakim

1 sep 2005 kl. 10:58

Den är utmärkt som krydda, i torkad form. Vi plockar mängder varje år och torkar så att vi kan sätta piff på grytor, såser osv osv.

0

// Wictoria L

4 sep 2005 kl. 19:26

Tack för alla svar.

Jag var ute i skogen idag med mina två små och grannens lite äldre tjejer. De plockade blåbär och smultron och jag plockade svamp för att kunna artbestämma här på sidan.
Jag hittade en hel del fjällig taggsvamp, mycket stora ex. Om man vill använda dem till att färga garn ska man sikta in sig på en viss storlek eller går alla storlekar bra?

Och om man vill torka svampen ska det vara mindre ex då?

0

Kurt

5 sep 2005 kl. 09:57

Så länge de behåller de “grå” färgen och inte blir äldre och bruna eller till sist svarta så går det bra att plocka dem. Eftersom det är en mycket kompakt och “köttig” svap, så bör man skära den i tunna strimlor om man skall torka och man bör också gärna ha en fläkt (eller kupévärmare) till att börja med någon timme.

0

Klingan 42

2 sep 2023 kl. 14:30

Torka fjällig taggsvamp i varmluftsugn max 40 grader C
Skär den i tunna skivor
Torktid 2 dygn om du har mycket, hela huset kommer att
lukta svamp.
Krossa och mal till ett fint pulver.
Använd till såser och grytor men blanda aldrig med annan svamp

0

Klingan 42

2 sep 2023 kl. 14:34

Tillägg Du måste ha ugnsluckan lite på glänt om de ska gå bra.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone