0 358 visningar

18 svar

Cirklar i skogen

Frasse

30 sep 2007 kl. 19:46

Är det någon som kan tala om för mig vad det är för ringformationer man kan se i skogarna emellanåt. Det är oftast en liten vall som yttercirkel och den brukar ha en diameter på ca: 10-15 meter. Hur kom dom till?

0

Helena A

30 sep 2007 kl. 20:09

Kan vara rester av kolmilor.
Kolla vid vindfällen o liknade så kan du se rester av kol

0

Frasse

30 sep 2007 kl. 21:27

ok, det kan det ju vara. Ska hålla utkik efter det nästa gång jag ser en. En sak till bara, jag ser att det ska finnas 3 svar men ser bara ett, vad beror det på?

0

Tina N Orsta

30 sep 2007 kl. 21:33

Jag har skickat in svar med bild på mila.Men alla inlägg med bild jag skicar idag försvinner.

0

Frasse

30 sep 2007 kl. 21:35

ok, jag hadde oxå problem med det ett tag, men efter många försök gick det.

0

"JAS"

1 okt 2007 kl. 13:17

Hej Frasse, var i Sverige hittar du dessa ringar? Jag hörde på p1 förra veckan om just kolminor och dess kavarlämningar i skogen. Jag tror att de kallade ringarna för “utrakningsringar”? det tror jag jkan stämma på dina fynd men som sagt nästa gång kolla om det är kol i lämningarna. Bifogar en bild på en minimila från Bixbo. Kolla nätet.

0

Helena A

1 okt 2007 kl. 13:51

Ringarna är ofta lämningar av den så kallade stybbringen.
Innan milan tänds så täcks den med granris och ovanpå det kolstybb.
När milorna harkas ur så bildas det en ring runt med bland annat kolstybb.
En del om kolmilor finns i dessa länkar
http://www.kolmila.se och http://www.osgf.se

0

Frasse

1 okt 2007 kl. 17:18

Hej JAS! Nu har jag förstått att det är helt klart att det måste vara lämningar från kolmilor jag sett.Jag har sett såna på fler ställen, bla i södra Dalarna runt Horndal, garpenberg samt i skogar runt Kolsva om jag inte minns helt fel. Ska försöka fota nästa gång jag dyker på en. Tack för hjälpen alla som svarat, nu är jag lite klokare iaf…hehe/Frasse

0

Tina N Kolsva

1 okt 2007 kl. 20:52

Jasså du har varit o snokat i mina tassemarker. Du är välkommen o det finns massor av gamla kolbottnar här.Har för ett par timmar sedan vrit o besökt en aktiv mila i himmeta.Plockade lite svamp åxå.

0

Tina N Kolsva

1 okt 2007 kl. 20:56

Testar med bild

0

Frasse

1 okt 2007 kl. 22:44

Hej Tina! Jag har nog tassat i dessa skogar i 27 år nu,, hehe, men inte är skogarna som dom var då heller.

0

Frasse

Tina N Kolsva

2 okt 2007 kl. 08:24

Bor du i Kolsvatrakten ?

0

Frasse

Frasse

2 okt 2007 kl. 12:30

Jag bor i kungsör

0

Frasse

Tina N Kolsva

2 okt 2007 kl. 13:33

Ok, har du kollat runt Granhammar
där fanns det mycket att plocka förut. Vid Lockmora brukar det finnas Champinjoner.Här börjar det röra på sig nu.Smörsoppar o Citronslemskivlingar är på G.

0

Frasse

Frasse

2 okt 2007 kl. 17:33

Tyvärr är dessa skogar invaderade utav en hel del Thai-tjejer som plockar rent i minsta detalj. Vill tilläga att jag absolut inte har något emot Thailändare, men det är synd att dom rensar rent så kopiöst. Men visst finns det svamp bara man vet var man ska leta. Det är fina skogar båda du nämner. Vår höjdpunkt är den vecka vi åker till Dalarna och plockar.

0

Frasse

Tina N Kolsva

2 okt 2007 kl. 18:58

Aj då det lät inte bra att de är där. Bättre att de sysslar med massage, det behöver vi efter en heldag i skogen.

0

Frasse

Frasse

2 okt 2007 kl. 19:52

hehe, det har du alldelese rätt i .

0

Frasse

cicki T Belgien

2 okt 2007 kl. 19:56

Vill inte provocera, men dessa tjejer från Thailand behöver nog massage också!

0

Frasse

Frasse

3 okt 2007 kl. 12:22

Helt klart Cicki! Dom kämpar på dom med.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone