Jag har plockat sandsopp i helgen och när jag skar upp dem för torkning ikväll så är de väldigt olika innuti. Har jag råkat plocka någon annan svamp?
några är fint ljusgula och blånar lite, andra var väldigt ljusa, inget gult alls och de blånade mycket. Skulle vilja veta om jag fått tag på något annat som annars liknar sandsoppen.
Oj, jag tyckte de såg likadana ut på hatten, de karakteristiska dragen men tyvärr ligger de i torken just nu men där ser man att vissa har torkat in och blivit torra snabbt medan andra nästan har kvar sin storlek och är mjuka. Skulle i så fall tro att de som är torra redan är sandsoppen för där tycker jag mig ana syrligheten. Men vad är det i så fall jag fått med mig hem? finns det någon som är så lik sandsoppen? och i så fall ska jag slänga dessa om jag är osäker på vad det är?
Hej!
Det finns en sopp som heter blåsopp men är mindre allmän lat.Gyroporus cyanescens rören är först vita och sedan citrongula.
Jag har bara hittat den en gång utanför Bor i Småland.
I vilken typ av skog hittade du den som blånade mycket?
Jag har hittat sandsopp som blånar mycket och jag har också hittat sandsopp som nästan inte “blånar alls”
Det finns ju fler soppar som blir blåa när man bryter i dem.
Brunsopp och sammetssopp reagerar också.
Ja alltså kännetecknen på hatten och rören var lika på alla svamparna jag plockade som sandsopp men när jag skar itu dem var vissa väldigt gula i köttet och andra mycket bleka, ingen gulhet alls. De växte alla i gles tallmoskog. Några längs en skogsväg. Det är konstigt att de torkar olika snabbt. Kan försöka lägga in en bild imorgon på de torkade bitarna.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.