0 1338 visningar

8 svar

Sandsopp eller ej?

Marit D

30 sep 2007 kl. 21:18

Jag har plockat sandsopp i helgen och när jag skar upp dem för torkning ikväll så är de väldigt olika innuti. Har jag råkat plocka någon annan svamp?
några är fint ljusgula och blånar lite, andra var väldigt ljusa, inget gult alls och de blånade mycket. Skulle vilja veta om jag fått tag på något annat som annars liknar sandsoppen.

0

Tina N Orsta

30 sep 2007 kl. 21:30

Helt normalt för Sandsoppen del blånar,men inte alla.

0

Marit D

30 sep 2007 kl. 21:41

Tack för svaret! Är det också helt “normalt” att vissa är nästan vita i köttet och andra klart gula?

0

Franco Matli

30 sep 2007 kl. 21:51

Nej det är inte normalt, troligtvis har du tagi med nån annan sopp,
som ibland finns i samma miljö.Använd lukten,sandsopp ska lukta fruktlig/sur.
Men utan bild kan vi inte vara till stor hjälp.

0

Marit D

30 sep 2007 kl. 22:22

Oj, jag tyckte de såg likadana ut på hatten, de karakteristiska dragen men tyvärr ligger de i torken just nu men där ser man att vissa har torkat in och blivit torra snabbt medan andra nästan har kvar sin storlek och är mjuka. Skulle i så fall tro att de som är torra redan är sandsoppen för där tycker jag mig ana syrligheten. Men vad är det i så fall jag fått med mig hem? finns det någon som är så lik sandsoppen? och i så fall ska jag slänga dessa om jag är osäker på vad det är?

0

Hans Myhre

30 sep 2007 kl. 22:30

Suillus bovinus=ørsopp kan jo forveksles med sandsopp. Foto trengs!

0

Blåsopp!

Elisabeth J

30 sep 2007 kl. 23:06

Hej!

Det finns en sopp som heter blåsopp men är mindre allmän lat.Gyroporus cyanescens rören är först vita och sedan citrongula.
Jag har bara hittat den en gång utanför Bor i Småland.

I vilken typ av skog hittade du den som blånade mycket?

Jag har hittat sandsopp som blånar mycket och jag har också hittat sandsopp som nästan inte “blånar alls”
Det finns ju fler soppar som blir blåa när man bryter i dem.
Brunsopp och sammetssopp reagerar också.

0

Blåsopp!

Marit D

30 sep 2007 kl. 23:35

Ja alltså kännetecknen på hatten och rören var lika på alla svamparna jag plockade som sandsopp men när jag skar itu dem var vissa väldigt gula i köttet och andra mycket bleka, ingen gulhet alls. De växte alla i gles tallmoskog. Några längs en skogsväg. Det är konstigt att de torkar olika snabbt. Kan försöka lägga in en bild imorgon på de torkade bitarna.

0

Sandsopp!

Elisabeth J

30 sep 2007 kl. 23:40

Undrar just om jag har hört diskussioner om att det är två arter en som blånar och en som inte blånar!!!!!!

Någon på forumet som vet?

Att lägga ut torkade bitar hjälper oss inte att lösa gåtan tror jag!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone