0 537 visningar

9 svar

Blomkålssvamp

Bittan

1 okt 2007 kl. 14:46

Har nu varit ute och hämtat den blomkålssvamp jag hittade igår - hade varken kniv eller korg med mig då.
Blomkålssvampen väger exakt 992 gram, är lite gul men väldigt spröd och fin.
Förra året, fast en månad tidigare, hittade jag en blomkålssvamp som var ännu större, 6 meter från dagens fynd.
Om ett par dagar ska jag ge mig ut i ett skogsområde där jag hittade 5 stycken förra året. Kollade för ett par veckor sedan, men då hittade jag ingen.

0

Maric

1 okt 2007 kl. 15:03

Åh, vad avis jag blir. Har aldrig hittat en själv :-(

0

bo e

1 okt 2007 kl. 16:00

grattis

de är inte så vanliga som i fjol men finns tydligen i år oxå om man har tur…

0

Bittan

1 okt 2007 kl. 17:11

Ja, visst har jag haft tur! Har aldrig någonsin hittat en endaste en förrän i fjol, så nu kan jag inte låta bli att skryta…
Det skulle vara spännande att få veta lite mer om hur dessa märkliga svampar “blommar” - är det gigantiska underjordiska mycel som, rätt vad det är, skickar upp en “blomma”. Och, i så fall, “blommar” de under några speciella förhållanden eller är det helt slumpmässigt?
Efter det att jag förra året hittade till Svampguiden har jag blivit väldigt nyfiken på de samspel i naturen som gynnar svampar av olika slag. Enormt spännande!

0

bo e

1 okt 2007 kl. 17:17

jag gissar att blomkålsvampen liksom de flesta svampar “går till” olika olika år efter fukt, temperatur etyc.
den är beroende av tall och verkar leva endast med tall.

Förra året var det rekordmånga blomkålsvampar, åtminstone här i trakten av Örebro i Närke.

0

"JAS"

1 okt 2007 kl. 18:44

Angående denna mycket goda svamp, jag plockar alltid ett par ex varje år men får “alltid” lite dåligt samvete då det i mycket literatur står att man skall anmäla fynd av blomkålssvamp till någon “naturvårdsenhet” eller liknande. har någon koll på detta? Har inte kollat om den är rödlistad skall göra det.

0

Bittan

1 okt 2007 kl. 22:52

Ja, det stämmer med tallskog för den jag plockade idag. Och jag tror att det var tallar i det område där jag hittade flera stycken förra året.
Det jag tycker är lite märkligt är att det är så helt andra väderförutsättningar i år jämfört med förra året. Och ändå hittade jag en på bara ett par meters avstånd från den jag plockade förra året.
Ska bli spännande att kolla fjolårets fyndplats i år - om jag nu hittar tillbaka dit. Här i Småland är vägrana många och skogarna stora…

PS. En del av dagens skörd har redan konsumerats. Och mer blir det i morgon!

0

Kristina i Lund

2 okt 2007 kl. 11:48

Jag hittade mitt livs första blomkålssvamp idag! Det var en häftig upplevelse!

0

Brittis NV skåne

2 okt 2007 kl. 12:07

Grattis Kristina! Ät o njut!

0

Marie B

3 okt 2007 kl. 09:36

Jag har fått lära mej att de alltid växer på norrsidan av en (gammal) tall. På de jag hittat stämmer det.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone