Grattis!
Apropå kantareller på berg så hittade jag tidigare i år ett ganska stort stenblock där det växte kantareller i en spricka som löpte tvärsöver hela blocket.
Många var det, men det var tidigt på säsongen, torrt och väldigt små exemplar.
Konstigt nog fanns det kantareller kvar på blocket mycket länge trots att det låg bara något 50-tal meter från ett bostadsområde på ena sidan och kanske 10 m från en trottoar och villaområde på andra sidan!
Jag skördade där minst 3 gånger i somras!!
Tackar :)
Kniven är en Fiskars men den tillverkas inte längre men det finns en liknande att köpa här… svampkniv med slida .... har precis köpt en sådan som extra :)
http://www.svampfoten.nu/plockartillbehör.htm
http://www.svampfoten.nu/Billig%20svampkniv.jpg
Det lät bra för att vara så nära ett bostadsområde bo e.
Jag har gått i denna skogen i mååånga år men inte åt detta hållet jag gick i dag, varför jag gick åt andra hållet vet jag inte kanske ren intuition???
Berget var ganska högt så hade jag ramlat ner hade det inte varit kul:(
Här finns bara några bondgårdar och några bostadshus det är ganska mycket landet o skogen är djup. Men jag ska helt klart tillbaka i det närmsta för att forstätta se var jag hamnar när jag går vidare innåt i skogen för den såg intressant ut.
Och berget var ju intressant i högsta grad:)
Jaså den tillverkas inte mer, då är det därför den är så svår att få tag i! :-)
Tack för länkarna, den ser bra ut, men hur tänker man när man gör ett svart skaft på en svampkniv? Är det för att man hoppas på att köparen ska tappa bort kniven så att man får sälja fler? ;-)
Samma sak hände mig Totte, gått i den skogen i många år, men en dag avvek jag bara lite, och traskade in i snåren och i hjulspåren efter skogsmaskinen växte kantareller med några meters mellanrum i en lång sträcka.
Likaså om man kommer ifrån ” andra hållet ” än vad man vanligtvis går kan mycket hända.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.