0 288 visningar

8 svar

Kan inte låta bli...

Totte Gbg

1 okt 2007 kl. 16:06

Men idag har jag haft en så häftig upplevelse som jag aldrig tidigare upplevt…som en orm på kanske 200 m slingrade den sig fram upp o ner runt ett berg….fick agera bergsget;)
Resultatet blev detta:)

0

Erik Ekholm

1 okt 2007 kl. 17:33

Grattis!

Fråga: Kommer du ihåg var du köpte svampkniven, har försökt få tag på fler av den sorten men kommer inte ihåg var den köptes in.

0

bo e

1 okt 2007 kl. 17:44

Grattis!
Apropå kantareller på berg så hittade jag tidigare i år ett ganska stort stenblock där det växte kantareller i en spricka som löpte tvärsöver hela blocket.
Många var det, men det var tidigt på säsongen, torrt och väldigt små exemplar.

Konstigt nog fanns det kantareller kvar på blocket mycket länge trots att det låg bara något 50-tal meter från ett bostadsområde på ena sidan och kanske 10 m från en trottoar och villaområde på andra sidan!

Jag skördade där minst 3 gånger i somras!!

0

Totte Gbg

1 okt 2007 kl. 17:47

Tackar :)
Kniven är en Fiskars men den tillverkas inte längre men det finns en liknande att köpa här… svampkniv med slida .... har precis köpt en sådan som extra :)

http://www.svampfoten.nu/plockartillbehör.htm

http://www.svampfoten.nu/Billig%20svampkniv.jpg

0

Geraldine Palm

1 okt 2007 kl. 18:53

Grattis till skörden, tjusig bild, ser ut som ett vykort!

0

Totte Gbg

1 okt 2007 kl. 19:07

Det lät bra för att vara så nära ett bostadsområde bo e.

Jag har gått i denna skogen i mååånga år men inte åt detta hållet jag gick i dag, varför jag gick åt andra hållet vet jag inte kanske ren intuition???
Berget var ganska högt så hade jag ramlat ner hade det inte varit kul:(
Här finns bara några bondgårdar och några bostadshus det är ganska mycket landet o skogen är djup. Men jag ska helt klart tillbaka i det närmsta för att forstätta se var jag hamnar när jag går vidare innåt i skogen för den såg intressant ut.
Och berget var ju intressant i högsta grad:)

0

Svampkniv

Erik Ekholm

2 okt 2007 kl. 00:42

Jaså den tillverkas inte mer, då är det därför den är så svår att få tag i! :-)

Tack för länkarna, den ser bra ut, men hur tänker man när man gör ett svart skaft på en svampkniv? Är det för att man hoppas på att köparen ska tappa bort kniven så att man får sälja fler? ;-)

0

Lena M

2 okt 2007 kl. 07:07

Samma sak hände mig Totte, gått i den skogen i många år, men en dag avvek jag bara lite, och traskade in i snåren och i hjulspåren efter skogsmaskinen växte kantareller med några meters mellanrum i en lång sträcka.
Likaså om man kommer ifrån ” andra hållet ” än vad man vanligtvis går kan mycket hända.

0

Svampkniv

Totte Gbg

2 okt 2007 kl. 08:41

Jag ringde Fiskars o frågade därför vet jag.
Hahaha ja svart knivskaft kan jag hålla med om inte är bra men man kan alltid sätta på en orange tejp själv ;) Jo det finns även Marttiini svampkniv med gult skaft annars.

Men visst är det häftigt Lena :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone