Titta som tätt och ofta blir folk lysidka av stolt fjällskivling. Den var med i nästan alla “Fyra i topp” nedan, och “Nä, det är inet fjällskivlng du hittat utan bläcksvamp, men grattis ändå”.
Själv tycker jag den är blaha blaha… Seg fot, disktrasa till hatt.
Vad gör ni med den som är så gott?
Själv skulle jag hellre hitta ett bestånd med fjällig bläcksvamp.
Jag blir lysidka av den i år!
Lyser med hela huvudet när jag ser den! Nu har jag lyst som en lampa hela 2 gånger.
Den tredje blev jag besviken.
Det satt nämligen en stor blanksvart skalbagge inne i hatten och det mesta av innandömet i svampen hade den så gott som pulvriserat!
Den är en favborit som jag hittat levandes för första gången i år.
Hattarna blir smarriga stekta i smör.
Foten torkas och pulvriseras.
Den har mycket fin arom tycker jag.
Bläcksvampen är lite smaklösare men jag tycker den funkar till fiskrätter eller som blandsvamp med champinjoner innan den “bläckar”!
Jodå, jag har haft tur, eller så är det ett bra år för den i år.
Sandig gräsmark med gles trädväxt med al, björk och ungtall har varit naturtypen.
2 ställen har jag gjort fynd på, men tyvärr var skalbaggen först på den senaste fyndplatsen!
Sparar nu torkade fjällskivlingsfötter till nån god sås framåt senhösten.
salasias testa det här: http://svampguiden.com/visa_recept.asp?nr=260 disktrasan blir god!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.