0 322 visningar

4 svar

Varför stolt fjällskivling?

Salasias

1 okt 2007 kl. 16:37

Titta som tätt och ofta blir folk lysidka av stolt fjällskivling. Den var med i nästan alla “Fyra i topp” nedan, och “Nä, det är inet fjällskivlng du hittat utan bläcksvamp, men grattis ändå”.

Själv tycker jag den är blaha blaha… Seg fot, disktrasa till hatt.

Vad gör ni med den som är så gott?

Själv skulle jag hellre hitta ett bestånd med fjällig bläcksvamp.

0

bo e

1 okt 2007 kl. 16:42

Jag blir lysidka av den i år!

Lyser med hela huvudet när jag ser den! Nu har jag lyst som en lampa hela 2 gånger.
Den tredje blev jag besviken.
Det satt nämligen en stor blanksvart skalbagge inne i hatten och det mesta av innandömet i svampen hade den så gott som pulvriserat!

Den är en favborit som jag hittat levandes för första gången i år.

Hattarna blir smarriga stekta i smör.

Foten torkas och pulvriseras.

Den har mycket fin arom tycker jag.

Bläcksvampen är lite smaklösare men jag tycker den funkar till fiskrätter eller som blandsvamp med champinjoner innan den “bläckar”!

0

Lena M

1 okt 2007 kl. 17:14

Kul att du hittat den i år, visst är den god smörstekt, hatten alltså.

0

bo e

1 okt 2007 kl. 17:21

Jodå, jag har haft tur, eller så är det ett bra år för den i år.
Sandig gräsmark med gles trädväxt med al, björk och ungtall har varit naturtypen.
2 ställen har jag gjort fynd på, men tyvärr var skalbaggen först på den senaste fyndplatsen!

Sparar nu torkade fjällskivlingsfötter till nån god sås framåt senhösten.

0

cicki T Belgien

1 okt 2007 kl. 17:26

salasias testa det här: http://svampguiden.com/visa_recept.asp?nr=260 disktrasan blir god!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone