En kompis till mej har ätit någon svamp som hon trodde var trattkantarell. Jag fick se ett ex dagen efter, då var den brun, bruna skivor, hatten var platt, vågiga skivor som var tunna och urnupna, som jag kunde se det. Skivorna var liksom lockiga och absolut inte ner på foten som var rätt smal. Ca 8 cm hög, och som sagt, helt brun. Plockar själv mycket trattisar i Småland så jag är 100% säker på att någon trattk. är det inte.
Bara det inte var den här
http://svampguiden.com/art/visa/cortinarius_rubellus
för då blir det till att åka snabbt till sjukhus.
Jag har bläddrat lite nu i mina böcker och det skulle kunna vara en brun laxskivling med lite vågiga kanter. Såna finns ju inte men det är det närmaste jag kan komma. Eller någon broskskivling av större modell. Hon har tyvärr kastat de svampar som blev över. Tanken var att måla av dem därför hade hon sparat några. Jag blev lite konfunderad när hon sa det var trattisar därför tittade jag lite mer noga på dem.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.