0 578 visningar

7 svar

goliatmusseron

lena

25 aug 2005 kl. 14:35

hur smakar den?

0

Lisa Dahlén

25 aug 2005 kl. 20:39

Som den luktar tycker jag. Vämjeligt !Jag gillar den inte!

0

Lisbeth

30 aug 2005 kl. 13:03

Tillagad på rätt sätt så smakar den väldigt gott. Jag har haft turen att får äta den på en japansk restaurang i Stockholm. Den kräver traditionell asiatisk tillagning för at komma till sin rätt.

Jag har själv prova att tillaga den som torkad. Mitt tips är att undvika att blanda den med mjölkprodukter, som stuvad kommer den verkligen inte till sin rätt. Skär i tunna skivor och stek i lite smör, servera med soja och saft av lime.

0

Ewalill Djerf

30 aug 2005 kl. 20:20

Klarade bara att smaka en liten bit, av den jag hittade. Tycker att den luktar alldeles för mycket och smakar dessto sämre!Jag smörstekte den. är en svamp som jag kommer att springa förbi.

0

Akiko

31 aug 2005 kl. 00:06

Hej!

Som japanska vill jag gärna ge er mitt favoritrecept på matsutake (goliatmusseron).
“Dobin mishu” är en jättegod soppa som är ett vanligt sätt att tillaga matsutake på i Japan. Jag tror att tillagning på detta sätt kan passa svenskar.
http://japanesefood.about.com/cs/vegetables/a/matsutake.htm
I länken hittar ni receptet:

0

Agneta Nilsson

31 aug 2005 kl. 01:13

På tal om goliatmusseron och smak, så bifogar även jag här en liten länk.

I denna artikel så säger en, som jag förstår, mycket rutinerad svensk svampkännare att goliatmusseron är hans absoluta favoritmatsvamp.

Här följer länken:http://www.norran.se/sektion_c.php?id=549116&avdelning_1=102&avdelning_2=0

0

Vivianne

31 aug 2005 kl. 09:39

Svampkonsulneten i artikeln låter ju minst sagt imponerad över smaken på goliatmusseronen. Vet någon var en stockholmare kan få tag på lite av denna? Jag köper gärna torkad.

0

eva

31 aug 2005 kl. 09:56

Svampen har verkligen en säregen lukt och hur den sen smakar beror på hur den tillagas. Jag har ätit den i Thailändsk kycklingsoppa och som friterad och det var jättegott, men att bara steka och äta den är ingen höjdare - tycker jag.

Vivianne om du vill så kan vi byta lite torkad goliat mot nån annan torkad svamp, så att du kan få bedöma den själv.

Maila mig eva@mykolo.se

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone