0 364 visningar

16 svar

Titta

Lena M

2 okt 2007 kl. 07:45

vad färggrant !

Flera olika skålsvampar på samma träd, en gammal liggande halvmurken al där de samsas på ändträt.

Längst upp i hö. hörnet är väl
lila geleskål och de gröna är väl grönskål, citronskål vill jag ha det orangegula till. Vad det ljusa är för något kan jag inte lista ut och så finns en orange plupp längst ner ?

0

Tina N Kolsva

2 okt 2007 kl. 07:55

Oj vilken underbar samling o vilken bild. Nu blir jag avis.
grattis.

0

"JAS"

2 okt 2007 kl. 07:55

FANASTISKT JAG HAR ALDRIG SETT NÅGOT LIKNANDE. FIN BILD ÅXÅ MEN JAG KAN INTE HJÄLPA DIG MED ARTERNA.

0

Hans v E

2 okt 2007 kl. 09:28

Wow, vilken färgkarta!
Nja, det citrongula längst upp kan möjligen vara citronskål och i så fall har du tre arter av skålsvampar. Du har mycket riktigt grönskål (inte blek grönskål) och den violetta verkar vara stor geleskål (Ascocoryne cylichnium).
Det orangegula är ingen skålsvamp, jag har sett det utan att få namn på det, men det påminner om slungboll (en gasteromycet som står nära brödkorgssvamparna). Sedan är det ett skinn, kanske styvskinn, men jag är osäker. Pluppen längst ner skulle kunna vara slemsvampen bikaksvamp.

0

Affe Nv Skåne

2 okt 2007 kl. 10:13

Du har absolut lyckats fånga massvis på den bilden. Bra jobbat Lena!

0

Fantastiskt!

Elisabeth J

2 okt 2007 kl. 11:09

Visst är naturen underbar fantastisk!
Underbar bild Lena!

Jag tycker att du ska skicka den till en fototävling med naturmotiv!

Vad jag inte blir klok på är hur du fotat stocken, om det är kortsidan på stocken man ser,har du stått upp och tagit kortet?

0

Hans v E

2 okt 2007 kl. 12:56

Vilka arter det var var tydligen inte intressant.

0

Hans v E

Elisabeth J

2 okt 2007 kl. 13:31

Hej!

Arterna är intressanta men just nu är skogen mest intressant för det har kommit svamp, jag känner mig stressad och har svårt att ta in nya svampnamn,vissa känner jag igen sen tidigare!
I vinter på guiden kan vi syssla mycket med artbestämning från bilder!
Ha en bra dag Hans nu bär det ut i skogen!

0

Hans v E

EG

2 okt 2007 kl. 15:02

Kul att du lyckats fånga så många arter på samma stubbe Granna arter

0

Lena M

2 okt 2007 kl. 18:06

Ja det är skogen som gäller för snart smäller det ( älgjakten )
Elisabet,jag stod väl på knä kan jag tänka eftersom stammen låg på marken. Och Hans, de är kanske ingen som vet vad det är helt enkelt, iallafall var det en riktig färgklick.

0

Lena

Hans v E

3 okt 2007 kl. 09:36

Men jag har ju talat om vad det är eller kanske är nu.

0

b

3 okt 2007 kl. 11:53

Vilken underbart vacker bild!

0

Med smak för svamp!

3 okt 2007 kl. 12:16

Turkosskimmrande svamp - inte dåligt!

0

Tony S

3 okt 2007 kl. 19:11

Tror som Hans på citronskål och stor geléskål, men skinnet tror jag istället är purpurskinn. Tycker mig sig lite violetta linjer i det.
Härliga färger och till och med snäckor av olika art ingår i målningen. Fin bild, Lena.

0

Babsan

3 okt 2007 kl. 21:18

Helt otroligt.Borde säljas som vykort.Har aldrig sett så vackert svampkort.

0

Eva K

4 okt 2007 kl. 15:04

Håller med! Du har verkligen “fått till det”. Härligt!!!
:)

0

Ulla skeå

4 okt 2007 kl. 15:44

Wow vilken läcker bild

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone