vad färggrant !
Flera olika skålsvampar på samma träd, en gammal liggande halvmurken al där de samsas på ändträt.
Längst upp i hö. hörnet är väl
lila geleskål och de gröna är väl grönskål, citronskål vill jag ha det orangegula till. Vad det ljusa är för något kan jag inte lista ut och så finns en orange plupp längst ner ?
Wow, vilken färgkarta!
Nja, det citrongula längst upp kan möjligen vara citronskål och i så fall har du tre arter av skålsvampar. Du har mycket riktigt grönskål (inte blek grönskål) och den violetta verkar vara stor geleskål (Ascocoryne cylichnium).
Det orangegula är ingen skålsvamp, jag har sett det utan att få namn på det, men det påminner om slungboll (en gasteromycet som står nära brödkorgssvamparna). Sedan är det ett skinn, kanske styvskinn, men jag är osäker. Pluppen längst ner skulle kunna vara slemsvampen bikaksvamp.
Hej!
Arterna är intressanta men just nu är skogen mest intressant för det har kommit svamp, jag känner mig stressad och har svårt att ta in nya svampnamn,vissa känner jag igen sen tidigare!
I vinter på guiden kan vi syssla mycket med artbestämning från bilder!
Ha en bra dag Hans nu bär det ut i skogen!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.