0 893 visningar

7 svar

GIFTIG PARASIT PÅ KARL_JOHAN 2

BÖRJE SKJOLDHAMMER

25 aug 2005 kl. 16:55

GIFTIG PARASIT PÅ KARL-JOHAN SVARA
Hej.
För ett par veckor sedan var jag hos en uppköpare med prima Karl-Johan svampar. Han kasserade närmare hälften av partiet pga en parasit som gjorde svampen otjänlig och giftig.(enligt honom) Parasitangreppen var obetydliga och svåra att se. Angreppen satt på rörens undersida och såg ut som små inbuktningar. I övrigt var svamparna av högsta klass. Små fasta och vita på undersidan. Ej angripna av larver eller sniglar. Jag har sökt i litteraturen utan att få något svar. Är det någon som vet vad det här är för parasit och hur giftig den är. Jag plockade svampen utanför Eskilstuna. Jag blev inte blåst eftersom jag fick ta med mig den kasserade svampen. Köparen ville inte ha med den att göra.

0

Marie

25 aug 2005 kl. 21:51

Jag förstår hur du menar att “angreppen” ser ut, har nog själv sett det men aldrig tänkt på det förutom häromdan när jag just hittade en sån fin KJ som var perfekt i foten men sen när jag delade den var det synliga gångar av mask. Som jag då antog kom in genom de små inbuktningarna i porlagret. Jaja ska bli intressant att höra om nån av de vise har nån idé om detta fenomen.

0

Theresa WQ

26 aug 2005 kl. 08:56

Jag blev lite ledsson förra gngen jag kom hem med finfina KJ-svampar. Minst hälften måste jag slänga p.g.a. larvangrep. Foten var helt felfri, rörlagret ung och fast.
Är det bara i år så?
En fråga till:
Har plockat en fin KJ, men den hade på hattranden en liten oregelbunden beläggning som pytteliten rimfrost.  Nästan obemärkbar. Kan det vara en begynnande snyltingangrepp?
Snälla, jag måste veta, eftersom min bekant tog den och frös in den tillsammans med andra. Och jag går här och funderar….
Min bekant vet inget om svampar och litar helt på mig.
Hälsningar
Theresa

0

Bo E-son

26 aug 2005 kl. 15:22

Skar du bort / skjöljde av “rimfrosten”?
Luktade den lite obehagligt?
Med tanke på alla rapporter om magbesvär kan det vara bäst att be din vän slänga den frysta svampen.
Det verkar vara gott om snylting överallt i år.
I mina trakter har den alltid varit vanlig så jag blir mer överraskad när jag har turen att hitta en frisk K - J!

0

Kurt

30 aug 2005 kl. 09:14

Gul svampsnylting verkar som sagt vara ganska vanlig i år http://www.velutipes.com/hypomyces_chrysospermus.htm

0

Tommy K

30 aug 2005 kl. 16:12

Håller med Bo E-son. Jag tycker att snyltingen blir allt vanligare. I fjol var det ju överlag rekordmycket KJ så då gick det ju att hitta tillräckligt med friska exemplar.

0

Svampkonsulent Anja Weidt

31 aug 2005 kl. 00:01

Theresa
Karljohan har ofta denna “rimfrostkant” och det är inte snyltingangrepp. :)

0

Svampkonsulent Anja Weidt

31 aug 2005 kl. 00:06

Begynnande snyltingangrepp visar sig ofta genom markant currygula fläckar på/i foten. (Man ser det när man skär i svampen). Huruvida rörlagren buktar in vet jag inte om det har med tidiga snyltingangrepp att göra.

Man ska inte vara rädd för att bli sjuk av snylting. Plockar du svamp (som du inte tänker sälja), akta dig för exemplar som är väldigt stora, har currygula fläckar, inte ser friska ut, har abnorma former (gigantisk fot och liten hatt/förvridna) och sådana som ser mögliga ut.

(Små exemplar har ofta denna rimfrostliknande kant som Theresa nämnde, men det är inte snylting, utan normalt)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone