0 436 visningar

35 svar

missnöje

Nina A

2 okt 2007 kl. 17:59

idag tog jag en liten runda i min glänta bara några meter från mitt hem, föregående år har svamp som grynsopp,karl johan,rabarbersvamp och framförallt champinjon stått där orört.tills i år
praktiskt taget ALLA svampar var omkullsparkade,med notorisk noggrannhet hade någon sparkat omkull ett tjugotal grynsoppar,en näve fina champinjoner och en ung fin karl johan

varför gör man sånt, jag är så arg så jag spricker

0

Charina Halland

2 okt 2007 kl. 18:04

Kan nästan garantera dig att det är barn. Eller en missunsam vuxen:-/

0

GretheF Skåne

2 okt 2007 kl. 18:31

Man blir så ledsen men jag har sett det också

0

"JAS"

2 okt 2007 kl. 19:02

SÅÅÅ, där kommer vi “ansvarkännande” människor in i bilden. Om det nu är barn så beror det ju på oförstånd eller så beror det på dålig info från vuxna, om det är en vuxen så är det samma sak som gäller, dålig förebild och ingen inlevelseförmåga. Se er omkring hur det ser ut, vandalisering, orespekt och nedskräpning överallt. SÅÅ upp till kamp visa civilkurage, våga säga till. Det får vara slut nu, vi får ta tag i det, för ska man ha fd. stadsministrar som förebild då skiter det sig ordentligt, så det får bli vi vanliga små som får föregå med gott exempel. Upp till kamp.

0

cicki T Belgien

2 okt 2007 kl. 19:12

“upp till kamp, int’ tramp’ ner svamp”

0

missnöje - cicki

Eva K

2 okt 2007 kl. 19:16

HA HA HA :D .. du är kul!

0

Ragnhild

2 okt 2007 kl. 19:20

Jag tror att många bara inte tänker sig för. För ett antal år sedan lagade mat-Tina svampsoppa i ett program. Hon hade varit ute i skogen med en svampkunnig person och fått lära sig svampar som hon inte kände igen. I programmet sa hon att om hon hade sett dessa svampar och inte vetat att de var så goda så hade hon bara sparkat omkull dom. och då blev jag arg och gick in på tv:s hemsida och skrev till henne att så gör man inte. Men det var i början av min dataålder så det lyckades inte och Tina fick aldrig mitt inlägg.

0

oskarlisa

2 okt 2007 kl. 19:34

Tror att det är något med barn som gör att dom “måste” sparka på svampar….Är jag ute med barn i skogen tillåter jag att dom sparkar på giftiga svampar för att ingen okunnig ska råka plocka….....

0

"JAS"

2 okt 2007 kl. 19:54

MAN SKA INTE SPARKA PÅ NÅGOT LEVANDE! Är man sparkgalen så finns det fotbollar. Lär barnen respekt för allt, är det ok att sparka på en huggorm åxå eller? Någon kan ju trampa på den och bli biten?????

0

Hans Myhre

2 okt 2007 kl. 21:30

Du får sette opp noen plakater med svensk tekst..Franskmennene like heller ikke svamsparkning…Ikke jeg heller!

0

cicki T Belgien

2 okt 2007 kl. 21:40

Bra Hans! Och tack för att du visar att det finns svampkultur inte bara i Sverige ;)

0

Affe Nv Skåne

2 okt 2007 kl. 21:45

Vad står det?
En annan är inte så hemma på franska.

0

cicki T Belgien

2 okt 2007 kl. 22:03

Snabb, slarvig översättning:
“Dum gärning, att sparka sönder en svamp… även om den är giftig kan den
intressera någon svampintresserad, fotograferas och/eller plockas av en mykolog/svampforskare för att analyseras”

0

Affe Nv Skåne

2 okt 2007 kl. 23:24

Det var väl en bra text.

Tack cicki.

0

cicki T Belgien

3 okt 2007 kl. 00:47

Hoppas Hans håller med när det gäller översättningen.

0

Hans Myhre

3 okt 2007 kl. 01:01

okei den, inte at misførstå.

0

b

3 okt 2007 kl. 12:03

Någonting hos svampar tycks aktivera människans sparkfunktion, undrar om fenomenet förekommer i alla kulturer och inte bara den europeiska *s*
Jag hittar ofta rödgula taggsvampar och blodsoppar som skurits av, men som lämnats kvar på marken i kvaddat skick - gissningsvis i förbittring över att svampstackarna hade fräckheten att visa sig ej vara kantareller resp stensoppar.

0

Med smak för svamp!

3 okt 2007 kl. 12:13

Det är lika bra att erkänna det, även om ingen sagt det ännu: Sparka svamp är kul! Ju större svamp desto roligare! Visst finns det en barnslig förtjusning över att interagera med omvärlden och se hur långt fruktkroppen kan flyga!

Steget från att sparka enskilda svampar till att skövla alla svampar man ser är däremot långt.

Jag sparkar på en del okända svampar som jag tror mig kunna identifiera om jag ser undersidan. Så vissa får sätta livet till för min fortbildnings skull.

Och vi ska komma ihåg att när vi tagit svampen från ett ställe kan människor efter oss bli ledsna över att någon redan varit framme och tagit “deras svamp”. Bäst är med andra ord att lämna all svamp kvar i skogen. Fast. Då får vi leva med missnöjet med svamptorka i skafferi och mage.

0

cicki T Belgien

3 okt 2007 kl. 18:15

Det är nog bättre att sparka sönder en svamp än att sparka nån på smalbenet ;)

0

Evus

3 okt 2007 kl. 18:40

Nu tänker jag vara en “gnällkäring”.

Man ska ta hänsyn till allt som växer i naturen, även svampar.
Jag tycker nästan det snudd på vandalism och man går omkring och sparkar hejdlöst på svampar.

Djuren bor och lever i skogen, dom äter och sover där. M.a.o. är vi deras gäster och då ska man uppföra sig som en sådan också.
Du kanske sparkar sönder deras mat….?

Ja så tycker jag och så lär jag mina barn (på jobbet) och mina barnbarn.

0

b

3 okt 2007 kl. 20:56

Jag tycker som Evus, att det är dålig stil att sparka sönder svampar. Men kanske gynnas svamparna av söndersparkandet? Luftturen och utspridandet av sporbärande material ökar ju faktiskt svamparnas reproduktionschanser. Kanske har sparkvänlighet betydelse för det biologiska urvalet?

0

Replik

Med smak för svamp!

3 okt 2007 kl. 22:32

Visst är det bra att vara respektfull mot naturen.

Har vi å andra sidan redan bestämt oss för vilka svampar som sparkas på? Det kanske är angripen och ur matvärdessynpunkt oduglig svamp som flyger som fotbollar i skogen? Okey, inte alltid, ska erkännas! :)

Inbitna svampplockare med aldrig så respektfulla steg trampar ihjäl mycket och plockar många fruktkroppar! Nu kanske någon hävdar att visst, det är sant, men det kommer till nytta, och inget ont görs medvetet. Okey, fair enough, men effekten mot djuren blir densamma. Vilka är vi att ta djurens mat?

Vi bör nog inse att vara respektfulla på ett måttligt plan, och att gränsen för vad det är varierar från person till person och läge till läge.

Kan tro du sett fin matsvamp ligga nedsparkad vilket aldrig kunnat jämföras med aldrig så mycket stövelförstörd mark.

Vi uppmärksammar det vi är medvetna om och våra erfarenheter formar oss.

0

Replik

cicki T Belgien

3 okt 2007 kl. 23:01

Din replik var väldigt lång, “med smak för svamp”

0

Replik

b

3 okt 2007 kl. 23:25

Att sparka itu en svamp innebär kanske förstörd mat för några slags djur - människor, rådjur, sorkar, osv. - men svampen går ju inte till spillo för det. Den stannar kvar i naturens kretslopp som mat åt några andra slags djur eller organismer om man så vill - eller rentav yttepyttesmå mikroorganismer som också behöver näring och har viktiga funktioner i naturen.
Det värsta med söndersparkad svamp är nog att den inte är vacker för människor att se på.

0

Replik

Affe Nv Skåne

3 okt 2007 kl. 23:56

Det är ett “jävla ofog” tycker jag.
Har säkert också sparkat på nån stackars svamp som kom ivägen för mina fötter i min tidiga barndom. Försöker däremot att lära mina och till viss del andras barn att respektera allt som finns i naturen.
Barn är ju av naturen lättlärda och utan fördomar till skillnad mot oss korkade vuxna…

0

Replik

Med smak för svamp!

4 okt 2007 kl. 08:23

Och din väldigt kort?

0

Replik

Tina N Kolsva

4 okt 2007 kl. 09:52

Intill ett motionsspår i Köping har det flera år i rad funnits Blomkålssvamp (den finns tills jag kommer). I år var den utspridd i bitar på en kvadratmeter. Gissa vem som la pussel den kvällen. Veckan efter kom en till strax bredvid.

0

Replik

b

4 okt 2007 kl. 13:55

Jag tycker att det är ännu värre med föräldrar som låter sina barn fara omkring oavbrutet vrålande och gallskrikande när familjen är på skogsutflykt. Fast det är ju samma genre - brist på respekt för naturen - så det är kanske de ungarna som sparkar sönder svampen också. Medan de vrålar.

0

Babsan

4 okt 2007 kl. 16:21

Synd om Nina. Och synd om barnen/vuxna som blir smått beskyllda. Det kanske kan vara så att svanarna tagit sig en svängom till “Du gamla du fria…” För dom “flytt” ju snart…

0

b

5 okt 2007 kl. 13:42

???

0

nöje

Svampsparkare

5 okt 2007 kl. 15:13

Det är faktiskt skitroligt att sparka svamp, prova så får ni se! Det finns ju så många så det gör väl inget.

0

nöje

"JAS"

5 okt 2007 kl. 15:21

Tja och i mitt tycke en massa människor åxå och bland dem en massa knäppskallar, så nu får man väll ut och sparka då. Så se upp!!

0

nöje

Jonas P

5 okt 2007 kl. 16:26

Undersökningar har visat att det mesta av svampens sporer hamnar alldeles intill fruktkroppen och mycket få flyger långt så nog tror jag sparkandet av svampar hjälper till att sprida svampens sporer vilket kan vara en fördel för den biologiska mångfalden.

0

nöje

"JAS"

5 okt 2007 kl. 19:09

Oj!!? Då vill det till att jag tar tillvara på denna säsongen för nästa kommer det bara att vara en massa gegga i skogen, ingen hel och vacker svamp så långt ögat når. Konstigt att det överhuvudet taget finns svamp i skogarna eller beror det på dessa svampsparkare. Gud skall jag nu bli dem tacksammhet skyldig? (NEEEEJ!)

0

nöje

"JAS"

5 okt 2007 kl. 19:12

Ett minne blott?

Huka er nu kommer hjälpredorna?

0

nöje

Svampsparkare

5 okt 2007 kl. 20:57

I helgen ska jag ut och sparka svamp. Jag uppmanar alla svampkramare att göra detsamma så kanske vi får ännu mera att sparka på nästa år:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone