0 6122 visningar

19 svar

Karl Johan = Illamående??

Pernilla

25 aug 2005 kl. 19:28

Hej

Precis som många andra här inne hittade jag och en svampletarkompis otroliga mängder Karl Johan här i Norrköpingstrakten för någon vecka sedan. Jag åkte direkt hem och lagade svampstuvning till middag, mycket gott. Resten av svampen förvällde jag och frös in. Men nu har jag använt den infrusna svampen 2 gånger och båda gånger har det slutat med att jag kräks riktigt ordentligt någon timme efteråt, men min sambo har mått hur fint som helst, fast vi ätit samma sak båda två. Vi drack ingen alkohol vid dessa tillfällen (har läst att rå KJ kan orsaka illamående med alkohol)

Är det nån som vet vad det här beror på? Är jag allergisk mot KJ? Känns det igen? KAntareller har jag inget problem med.

0

Mill

25 aug 2005 kl. 19:34

Hej Pernilla!
Det är trist att du mått illa av svampen. Tyvärr är det inte helt ovanligt att det blir så. Har en väninna som absolut inte kan äte svamp, det blir kräkningar hela natten efter en middag. Detta kom dessutom när hon hade kommit upp i åldern lite. Underligt dock att du kan äta kantareller, kanske finns någon skillnad?

0

Lisa Dahlén

25 aug 2005 kl. 20:32

Hej Pernilla!
Precis liknande problem som du beskriver drabbades min man av för några år sedan. Och just Karl-Johansvamp. Svamp är ju hårdsmält och inte vet jag…men kanske det kan vara någon typ av gallpåverkan?? Kanske det finns någon mer medicinsk kunnig som vet? Min man reagerade bara på Kallar, annan svamp gick bra. Däremot verkar det som det har vuxit bort nu….trots åldern…eller kanske tack vare??

0

Gittan

25 aug 2005 kl. 23:21

Hej Pernilla!
Jag hde med mig en kompis ut i skogen häromdagen och vi plockade massor av svamp, mest Karl Johan. Dagen efter fick kompisen åka akut in till sjukhuset med magsmärtor. Efter att ha frossat i svamp så fick hon gallbesvär. Jättetråkigt när man älskar svamp. Tack och lov så har vi i vår familj hittills kunnat äta hur mycket svamp som helst utan att få några som helst problem (peppar, peppar).

0

Per S

26 aug 2005 kl. 06:49

Se rubriken om parasit på karljohan. Kan det finnas ett samband?

0

Tommy K

26 aug 2005 kl. 08:04

En fundering.
Skulle man inte kunna tänka sig att man är överkänslig mot en viss svamp, som kan ge dessa symptom?
Och en annan tanke; man ska inte frossa i svamp. Den är hårdsmält och kan på grund av detta leda till magproblem.
Jag är själv en sån som inte mår bra av “för mycket” svamp. Problemet är bara att jag inte riktigt vet vad som är “för mycket”. Det kan variera från gång till annan.

0

Jen

26 aug 2005 kl. 09:57

Jag har upplevt samma sak, fina svampar, god stuvning, =illamående, min stackars make vågar inte längre äta KJ, trots att jag nu kokar av dem ordentligt får han ont, tror på den där parasiten faktiskt, mycket sådana angrepp iår. har sett bild i “nya svampboken

0

Susann

26 aug 2005 kl. 13:44

Kan någon visa bild på denna parasit???

0

Cobran

26 aug 2005 kl. 14:31

Tror att det kan vara individuella skillnader då jag nyligen “frossat” i smörstekt Karl - Johan och Karl _ Johan i svampsås och dessutom druckit rött vin till maten utan några som helst obehagligheter i magen efteråt.

Om ni med parasiten avser vanlig svampsnylting så blir det liksom ett vitt eller gult illaluktande “mögel” på svampen som efter hand mjuknar och faller samman i en äcklig deformerad hög…
Tidiga angepp kan vara svårare att se men är ofta som vit eller gul missfärgning / “mögel-tendens” och den dåliga lukten kan anas. Ibland kan man skära bort lite missfärgning vid foten och efter noggrann skjöljning anrätta de friska delarna av svampen, men var försiktiga, det kan ev. vara detta som vissa magar inte tål!

0

Susann

26 aug 2005 kl. 15:13

Jag menar parasiten som börje skjold pratar om…

0

Fia A

26 aug 2005 kl. 16:59

Tror att jag råkade äta lite snyltad svamp förra veckan. Satt och läste här på forumet efteråt och kom fram till att den där KJ jag skar bort ett gult parti på nog inte borde fått följa med ner i pastasåsen. Hursomhelst smakade anrättningen gudomligt och magen har mått finfint efteråt! :-)

0

Pernilla

26 aug 2005 kl. 18:00

Tack för alla svar….känns i vilket fall skönt att veta att man inte är ensam :-)

Eftersom min sambo inte hade några som helst problem så tror jag nog att det är gallan som är problemet. Det tog några timmar efter måltiden innan jag mådde dåligt, och parasiter höll vi ordentlig utsikt efter i skogen.

Min mage har varit känslig någon gång förut, t.ex. har jag märkt att jag inte kan äta förmycket trattkantarell på en och samma gång, men som jag förstått det beror det på att det är garvsyra i dem (samma som i kaffe, och kaffe blir jag kass av).
Jag får helt enkelt laga goda svampbiffar och stuvningar på KJ till min sambo, och kantarell till mig själv (kantarell är ju inte fy skam heller….)

0

Helena

9 sep 2006 kl. 18:39

Jaha, Jag är inte den enda som är drabbad. Jag trodde jag drabbats av magkatarr…..Jag har aldrig tidigare ätit KJ men i år flera gånger. Lustigt att utveckla en allergi så snabbt - kanske är det snarare gallan som inte tål KJ. Ska man våga sig på annan svamp?Jag har tidigare bara mått bra av svamp-köpta champinjoner och egna trattkantareller, övriga soppar utom KJ och en och annan kremla.

0

Helena

CJN-län

9 sep 2006 kl. 18:47

Det är väl inte så att du plockade svampen i plastkassar?

0

Helena

Helena

13 sep 2006 kl. 11:56

Det skulle man ju kunna ha trott. Däremot vid ett tillfälle när jag fann många lade jag några torra och fina i en tygkasse.
Sista gången jag plockade började det regna lite, jag har funderat senare på om det försämrade kvaliten? Men hur jag mått efter svampmåltiderna har vid de olika tillfällena varit lika illa.

0

Carina

15 sep 2006 kl. 10:28

Troligen är jag allergisk mot karl-johan, synd eftersom jag både älskar att plocka svamp och laga till något gott av fynden.Var tvungen att söka upp akuten efter att jag plockat och ätit av karl-johan. Fick utslag i ansiktet, sveda i mun och hals, läkaren trodde att det var just karl-johan som orsakade denna allergiska reaktion, inget kul alls för en som älskar naturen och svampplockning

0

Karl Erik

18 sep 2006 kl. 14:29

Hej Pernilla! Jodå, det finns beskrivet i vetenskapliga artiklar om specifik magtarmallergi just av Karl Johan! Jag drabbades själv av detta för två år sedan efter att ha ätit mängder av KJ under många år…Brinnande sveda i och runt munnen, illamående, kräkningar, blodtrycksfall och sen en våldsam diarre - men helt återställd efter ett dygn. Tyvärr spelar det ingen roll om man torka, kokar och steker och har sig - det går lika illa. Så det är bara att sluta med KJ och satsa på annat gott i stället!

0

Magdalena Rinaldo

30 aug 2021 kl. 10:31

Bor i Roslagen, plockat svamp i skogen runt Penningby, Bergshamra. I år 2021 - massor av KarlJohan. Fick en helkorg full på bara 15 minuter.(Massor av mördarsniglar klängde på alla svampar i skogen), åkte hem och gjorde svampstuvning på  bara KarlJohan. Efter 5 timmar våldsamma kräkningar och diarré som pågick hela natten. Har tålt svamp förut, mest trattkantareller förstås.  Har haft problem med gallan. Jag är opererad för gallgångscancer, men frisk sedan 7 år. Kan det vara så, att KarlJohansvamp just kan ge denna reaktiion ?

0

AM

14 okt 2022 kl. 07:15

Svampsnylting?

0

Claudette

2 jun 2024 kl. 08:12

Jag brukar inte vara känsligt mot svamp men igår åt jag Karl Johan stuvning till middagen och efter 4-5 timmar fick jag kraftiga kräkningar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone