0 302 visningar

15 svar

Gotland tisdag 2/10

BaWa

2 okt 2007 kl. 20:07

Några av dagens fynd som är värda att nämna.

Annelund, vid flygplatsen:
Dvärgmusseron, Brandrusssmusseron, Grönfläckig vinriska, Grå sammetsmusseron

Brucebo:
Kragjordstjärna, Vit taggsvamp, Svartgrön spindling, Duvspindling

Lummelunda kyrkänge:
Lövängsspindling, Slöjröksvamp, Slottsspindling, Gul kanatarell, Vildsvinsspindling, Stor lilariska

Martebo:
Rynkroting, Lömsk flugsvamp, Musseronvaxing, Stor blodchampinjon, Cortinarius acetosus

Dagens middag:
Korv stroganoff á la BaWa

0

Brittis NV skåne

2 okt 2007 kl. 20:24

Haha…stroganoff här med :o).
Kan vi inte få en bild på den vita taggsvampen? Om man ber snällt…snälla!

0

BaWa

2 okt 2007 kl. 20:39

Här kommer en bild tagen under dagen.

0

gunhild

2 okt 2007 kl. 20:46

Vit taggsvamp finns den nån annanstans än på Gotland?

0

BaWa

2 okt 2007 kl. 20:53

Så vitt vi vet finns den bara på Gotland men den kan mycket väl vara förbisedd.

0

gunhild

2 okt 2007 kl. 21:05

Hans M har visat mig den i Jörntrakten när vi var där en gång.

0

BaWa

2 okt 2007 kl. 21:12

Jag har svårt att tro på det men de andra här i rummet säger att möjligheten ju kan finnas. Vad finns det mer för arter i den lokalen där ni hittade den vita taggsvampen?

0

Michael Krikorev

2 okt 2007 kl. 21:57

Tack för den trevliga rapporten. Blir riktigt sugen på att åka till Gotland efter att få höra om alla era fina fynd.

0

Vit taggsvamp

Brittis NV skåne

3 okt 2007 kl. 15:52

Ser lika god ut som den bleka! Är den det?

0

Vit taggsvamp

Brittis

3 okt 2007 kl. 15:52

Tusen tack för bilden! Det var inte meningen att vara oartig! :o)

0

Gotland tisdag 2/10, Michael

BaWa

3 okt 2007 kl. 20:40

Klart du ska till Gotland Micke, varför inte hänga på nästa år, vi bits inte ;-)

0

Vit taggsvamp

BaWa

3 okt 2007 kl. 20:41

Nej, den vita taggsvampen är inte alls någon speciellsvamp.

0

Vit taggsvamp

Michael Krikorev

3 okt 2007 kl. 21:41

Vet inte om jag kan vänta ända tills nästa år… blir sugen att åka till Gotland nu! Skulle vilja fota vita taggsvampen och de båda vinriskorna… och varför inte några snygga fleggar när man ändå är där (Fleggar = slang för spindlingar i undersläktet Phlegmacium. De är ofta stora och vackert färgade :-)).

0

Vit taggsvamp

BaWa

3 okt 2007 kl. 22:04

Tack för förklaringen men efter några år med Sören så har jag vant mig med vad fleg är och även namnet superfleg och fläskfleg :-D
Som du kanske sett så har vi hittat en hel del fleggar…

0

Vit taggsvamp

Michael Krikorev

4 okt 2007 kl. 00:02

BaWa, självklart var förklaringen avsedd för de oinvigda… att ni vet var fleggar är tog jag för självklart :-)

0

Vit taggsvamp

Marit D

4 okt 2007 kl. 09:25

Ja, tack Micke för förklaringen :) det gör att vi noviser så småningom lär oss ert “tugg”.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone