0 431 visningar

5 svar

Konstig svamp

Björn Roos

2 okt 2007 kl. 22:29

Hej,
Hittade en svamp, som jag aldrig sett förut. Den växte i bokskog på Söderåsen i slutet av september. Det är en god växtplats för trattkantarell och trumpetsvamp, som jag plockade mycket av. Men så såg jag denna svamp. Tyvärr har jag ingen bild. Färgen var purpur. Storlek, ca 1dm hög ca 1dm i diameter. Rak stam ca 1 cm tjock, trådig. Innypna breda skivor. Skålformad hatt med mycket krusiga kanter. Det var dessa krusiga vågformiga kanter runt den skålformiga hatten, som gav svampen dess karaktäristiska utseende. Vet någon vad denna svamp heter.
Hälsningar
Björn Roos.
Svara gärna med email:
bjorn.roos@teokem.lu.se

0

Daniel Persson

3 okt 2007 kl. 10:54

Färg och storlek stämmer överens med blåmusseron.

Vad gäller krusigheten så har jag stött på exemplar som har haft fingerbreda krus (utskott) längs hela hattens kant, vilket ser lite märkligt ut.

När du säger skålformad, menar du som en bägare eller som ett paraply?

0

Björn Roos

3 okt 2007 kl. 21:31

Hej Daniel,
Den såg inte alls ut som en blåmusseron. Hatten var djupt skålformad med mycket krusiga uppstående kanter. Köttet trådigt och färgen djupt violett helt igenom.

0

Michael Krikorev

3 okt 2007 kl. 21:37

0

Violgubbe!

Elisabeth J

4 okt 2007 kl. 00:45

Violgubbe Gomphus clavatus hette tidigare klubblik trumpetsvamp, när den är ung är den violett rakt igenom!

Vanligast förekommande i gammal mossig granskog på kalk eller lerbotten, men också i bokskog!

När du skrev purpur så stämde inte färgen det är mer åt det röda hållet för mig,men violett stämmer bra på svampen som senare blir ockrabrun,den är sällsynt.

Violgubbe Gomphus clavavátus

0

Violgubbe!

Hans v E

4 okt 2007 kl. 20:32

Jag tänkte också på violgubbe. Den förekommer märkligt nog både i bokskog i södra Sverige och barrskog norrut. Men rak “stam” (menar Du fot?) kan man inte säga att den har och menar du urnupna skivor har den inte heller det. Men Du kanske med innypna beskriver att den har åsar som en kantarell för det har den.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone