På svampturer i olika (löv)skogar i nordvästra Skåne de senaste dagarna har jag lagt märke till att det har dykt upp väldiga mängder honungsskivling, inte bara på stubbar utan minst lika ofta vid levande träd. Så mycket honungsskivling har jag aldrig sett förut. Ett träd som angripits av honungsskivling är väl dödsdömt? Är det ett tecken på att träden är i dålig kondition pga det evinnerliga regnandet?
Jag vet inte om trädet är dödsdömt med det (svampen) brukar orsaka röta i roten.
Jag gissar att det inte kan vara regnandet som har orsakat detta utan mer att trädet är försvagat, utsatt för röta eller inte lever under så gynsammma förhållanden.
Men som sagt, det är vad jag tror. Jag är ingen expert.
Det finns ju flera olika arter och den som främst sägs angriper frisk ved lär vara Armillaria mellea.
Skickar med en bildlänk.
Var det något liknande du såg idag kanske?
http://www.myra.nu/honungsskivling.html
Jag är inte så bekant med honungsskivling. Jag har på flera ställen i trädgården på stubbar men inte på levande träd.
Jag har inte studerat dem men åtminstonde en tuva som jag har blir rejält stora svampar på och de får utbredd hatt när de blir äldre.
Jag tror att de också är fjälliga.
Jag kanske borde kolla “mina arter” noggrannare. Det kanske är olika sorter.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.