0 319 visningar

24 svar

Stolt Fjällskivling (AFFE NV)

"JAS"

3 okt 2007 kl. 16:36

Det tog 1tim. från bilen, plocka svampen tillbaka till bilen och då hade jag 20min. att gå. Detta är från Affes hemtrakter och om några dagar kan det vara dags igen, ja om en vecka eller så.

0

"JAS"

3 okt 2007 kl. 16:38

Fler bilder!

0

Anki

3 okt 2007 kl. 17:01

Oj!
Grattis “JAS”!

0

Affe Nv Skåne

3 okt 2007 kl. 19:52

DET VAR SOM FAN RENT!!!!!
Du har precis gjort mej mycket avis….

Grattis till en rejäl skörd!

Järavallen???

0

cicki T Belgien

3 okt 2007 kl. 20:20

är absolut inte, inte, inte avis

0

"JAS"

3 okt 2007 kl. 21:00

Javisst! Och jag som trodde att du hade varit före mig för någon hade plockat många och bara tagit hattarna!! men prova du om en vecka igen då borde det finnas en del. Fråm motorvägen med blicken mot öster, söder ut hela betesområdet fram till nästa skogbarriär. Se upp för tjuren bara han är lite vresig. Jag skall ut i måron igen men på annat håll och annan svamp, veckan som kommer är jag i Spanien., Men sedan kanske det kan bli en gemensam tur. Vi hörs, du kan få byta till dig lite Fjällis om du vill.

0

b

3 okt 2007 kl. 21:15

Åhå, så det är ni som rakar rent på mina gamla jaktmarker?! *s* Har inte hittat skuggan av en stolt fjällskivling på Järavallen i år! Förresten, tror ni att fåren äter fjällskivlingar? Har aldrig hittat några inne i fårahägnen.

0

Affe Nv Skåne

3 okt 2007 kl. 22:17

Låter bra JAS.

b, har inte heller hittat någon i år där, brukar plocka dom första där i slutet av juli men det har varit soperent i år.
Var bor b egentligen?

0

"JAS"

3 okt 2007 kl. 22:37

Hej Affe & b. Jas här, jag har de senaste åren plockat minst det jag skördade idag på järavallen och alltid vid denna tidpunkt och senare.

0

Affe Nv Skåne

3 okt 2007 kl. 22:49

Intressant!
Får se om jag kan komma ut i morrn på en liten tur och kika där, borde ju finnas några knoppar som du kanske missat… ;)
Är det samma sida som sjöarna eller mot havet?
Själv har jag bara plockat mot havet.

0

b

4 okt 2007 kl. 00:58

B bor i Helsingborg, bs mamma bor i Barsebäck. Brukar hitta ännu mer stolt fjällskivling i Lödde Sandskog än på Järavallen, men Sandskogen har bara det senaste året förvandlats till ett träsk ockuperat av såna mängder mygg att man blir nostalgisk vid tanken på DDT *s*

0

"JAS"

4 okt 2007 kl. 08:29

Hej Affe! Sjösidan öster om motorvägen. Söder om “övergången” eller om du så vill söder om sjöarna inne hos de betande kossorna. Och nej jag har inte missat något? jo det finns säkert, jag finkammade inte det sydöstra hörnet av betesmarken, håll extra utkip på höglänta områden och vid träd och buskage. Lycka till.

Del av skörd

0

Affe Nv Skåne

4 okt 2007 kl. 12:44

b, varför har Lödde sandskog blivit ett träsk? Har faktiskt aldrig varit där.

JAS, avundsjukan flödar…. ;)

0

b

4 okt 2007 kl. 13:45

Jag vet inte om det kan bero på det senaste årets ihärdiga regnande, skillonaden är ju drastisk. Sanskogen har ju varit ett välbesökt litet strövområde sedan minst 30 år tillbaka. Men förra sommaren var det plötsligt så mycket mygg där att man blev tvungen att fly efter bara några minuter, trots myggmedel. Vid besök där för ett par veckor sedan var där helt igenväxt och så sankt att man inte kunde ta sig fram, det verkar som om människorna helt har övergivit området.

0

Lena M

4 okt 2007 kl. 16:56

Det var väl kul att hitta så många ex. av en så god svamp, grattis.

0

Christer

6 okt 2007 kl. 10:23

Hej AFFE NV! Jag tror inte att får äter svampen.  Jag plockade minst fyra kilo mitt i en fårhage häromdagen utanför Svedala i Skåne!  MVH Christer!

0

Till b...

Affe Nv Skåne

8 okt 2007 kl. 13:35

Tror jag skall ta och åka dit i veckan bara för att kolla hur det ser ut.
Hur kör jag lämpligast dit och var skall jag?
Snackar självklart om lödde sandskog…

0

Till b...

b

8 okt 2007 kl. 14:35

bifogar karta som jag hittat på Eniro: Jag har markerat vägen med rosa prickar från Barsebäck (byn), vet ju ej om du kommer från Järavallenhållet el från E6:an. Man parkerar nog bäst där min markering tar slut, sen går man in i skogen norr om vägen - fjällskivlingsområdet har jag också prickat med rosa. Man kan köra vägen in om Löddeköpinge, men det är krångligare att hitta därifrån. Bifogar även originalkarta så du kan jämföra. Lycka till o glöm inte myggmedel!

0

Till b...

Diana

8 okt 2007 kl. 14:43

Då vet jag ett ställe som kommer vara fullt med svampjägare den närmaste veckan… :)

Happy hunting!

0

Till b...

Affe Nv Skåne

8 okt 2007 kl. 14:52

Tackar för det b!
Skall köra dit och se om det är “träskmyggmark” eller om det rent av går att vistas där.

0

till Affe

"JAS"

8 okt 2007 kl. 15:13

Hej Affe, “jas” här har du varit på Järavallen eller? Om du har det hur gick det, det borde ju vara lite nytt på gång där.

0

till Affe

Affe Nv Skåne

8 okt 2007 kl. 15:58

Hallå JAS.
Har du inte åkt än?
Var ut en runda i förmiddags men det var ganska så rent där, fick tag på ett 10-tal knoppar bara.
Vi kanske kan ta en tur tillsammans ut där en dag?

0

b

A

8 okt 2007 kl. 16:04

Så generöst av dig att dela med dig!
Heder!

0

b

b

8 okt 2007 kl. 17:24

OBS!!! Jag vet ju inte om det ens är framkomligt där i år! Jag rekommenderar absolut ingen som har långt att köra att ge sig ut där, det kan vara rena stolpskottet i år, och det finns inte mycket till annan skog i närheten att ha som “reserv”.

0

till Affe

"JAS"

8 okt 2007 kl. 17:41

Sista titten. Nu åker jag, flyget går 28.30 så hej då. Vi tar en tur sedan, vi hörs. Ha de. Och 10 fina knoppar är ju inte helt fel, det kunde ha varit 0.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone