Ätbarhet: God/ätlig matsvamp.
Hatt & fot: Ganska liten hattsvamp, först välvd, sedan trattformig. Grå-sivergrå eller brungrå med ljusa kanter. 2-4 cm bred. Långsmal flammigt blåvit fot.
Undersida: Ljusvita skivor som rödfläckas med åldern.
Svampkött: Mild smak.
Utbredning: Allmän i hela Sverige, men rikligare i norra och mellersta Sverige.
Växtsätt: Växer i bergig barrskog.
Förväxlingsrisk:
Övrigt: God att stuva. Kan med fördel torkas.
Hej allihop, väcker denna tråd med ett nytt inlägg eftersom jag precis som Elsy verkligen vill veta om detta är Fläckkantarell…. vill gärna utöka sortimentet med svamp jag kan fylla min korg med, så svara jättegärna! Hur vet jag helt säkert att det är en Fläckkantarell jag hittat? Tycker inte bilderna är helt bra och vill veta vad ni andra går på när ni plockar :)
På de sisyta bilderna syns det att svampen har gaffelgrenade skivor, så jag är benägen att säga ja till fläckkantarell. Jämför gärna med bilder av fläckkantarell på nätet. T. ex. http://images.google.com , skriv in “Cantharellula umbonata” i sökfältet.
Hej Elsy!
Du funderade vad gaffelgrenade skivor är för något.
Skickar med en bild där man tydligt ser hur skivorna delar sig ett par gånger mellan foten och hatten, så ser det ut på fläckkantarellen.
Nu är det bara att studera dina svampar - men visst tycker jag att det ser ut som fläckkantarell.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.