0 2046 visningar

14 svar

Fläckkantarell?

Elsy

3 okt 2007 kl. 18:44

Hej visst ser det ut som om jag har hittat fläckkantarell?
Jag sökte trattkantareller men detta jag fann?
Känner mig lite osäker på denna svamp!

0

"JAS"

3 okt 2007 kl. 19:02

Ätbarhet: God/ätlig matsvamp. 

Hatt & fot: Ganska liten hattsvamp, först välvd, sedan trattformig. Grå-sivergrå eller brungrå med ljusa kanter. 2-4 cm bred. Långsmal flammigt blåvit fot.

Undersida: Ljusvita skivor som rödfläckas med åldern.

Svampkött: Mild smak.

Utbredning: Allmän i hela Sverige, men rikligare i norra och mellersta Sverige.

Växtsätt: Växer i bergig barrskog.

Förväxlingsrisk:

Övrigt: God att stuva. Kan med fördel torkas.

0

Joachim Krumlinde

3 okt 2007 kl. 19:22

Visst kan det vara fläckkantarell men det viktigaste kännetecknet framgår inte av bilden. Den ska ha upprepat gaffelgrenade skivor.

0

Anita S

3 okt 2007 kl. 19:40

Det kan naturligtvis vara fläckkantarell, men en massbild gör det svårare att artbestämma. Man vill gärna se den från olika och nära håll.
Den växer inte nödvändigtvis i bergig barrskog. Häromdagen fann jag den i björnmossa på ett gammalt torp.

0

Elsy

3 okt 2007 kl. 19:40

Tack! Jag vet inte vad gaffelgrenade skivor är? Jag skickar en annan bild kanske det syns bättre?
Tack så länge!

0

Till Joakim!

Elsy

3 okt 2007 kl. 19:57

Skickar en annan bild jag vet ej vad gaffelgrenade skivor är!
Tack på förhand!

0

Fläckkantarell?Till Joakim

Elsy

3 okt 2007 kl. 19:58

Här kommer bilden!

0

lilla my

4 okt 2007 kl. 08:24

Hej allihop, väcker denna tråd med ett nytt inlägg eftersom jag precis som Elsy verkligen vill veta om detta är Fläckkantarell…. vill gärna utöka sortimentet med svamp jag kan fylla min korg med, så svara jättegärna! Hur vet jag helt säkert att det är en Fläckkantarell jag hittat? Tycker inte bilderna är helt bra och vill veta vad ni andra går på när ni plockar :)

0

Joachim Krumlinde

4 okt 2007 kl. 09:36

På de sisyta bilderna syns det att svampen har gaffelgrenade skivor, så jag är benägen att säga ja till fläckkantarell. Jämför gärna med bilder av fläckkantarell på nätet. T. ex. http://images.google.com , skriv in “Cantharellula umbonata” i sökfältet.

0

lilla my

4 okt 2007 kl. 12:40

Finns det någon förväxlingssvamp man kan ta miste på?

0

Joachim Krumlinde

4 okt 2007 kl. 13:51

Förväxlingssvamp?  Det går ju inte att svara på, beror på vilka kunskaper man har, och hur noga man observerar svampen. Men det finns nog ingen giftig svamp som är någorlunda lik den.

0

Babsan

4 okt 2007 kl. 13:52

Mjöltrattskivling kan du förväxla den med.  Fläckkantarellen har svagt nedlöpande skivor,och det är på skivorna du finner mörkröda fläckar.

0

Jeanette P

4 okt 2007 kl. 13:58

Jag tycker att dom liknar Mörk trattskivling, men bilderna är det lite svårt att se på samt det bästa är ju alltid att få se dem *irl*. Dom verkar inte ha några röda fläckar på undesidan eller?

0

Eva i Piteå

4 okt 2007 kl. 19:51

Hej Elsy!

Du funderade vad gaffelgrenade skivor är för något.
Skickar med en bild där man tydligt ser hur skivorna delar sig ett par gånger mellan foten och hatten, så ser det ut på fläckkantarellen.

Nu är det bara att studera dina svampar - men visst tycker jag att det ser ut som fläckkantarell.

0

Fläckkantarell? Elsy

Eva K

5 okt 2007 kl. 11:22

De ser precis ut som de Fläckkantareller jag plockat och ätit. De är eg inte så svåra att känna igen, när man väl vant sig vid dem. :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone