0 457 visningar

4 svar

Gotland onsdag 3/10

BaWa

3 okt 2007 kl. 22:00

Några av dagens fynd.

Sudergårda änge:
Hasselvaxing, Vit hattmurkla, Epålettsvamp, Brunluddig roting, Jättekamskivling, Olivbrun spindling, Svart jordtunga, Bittermusseron, Stinklerskivling

Laxare:
Gulnande musseron, Dofttråding, Papegojvaxing, Slottsspindling

Klints:
Violettrandad spindling, Brandrussling, Diskvaxing, Bittermusseron, Duvspindling, Kragjordstjärna, Bullspindling, Zontaggsvamp, Brun klibbskivling, Grönnopping, Svart taggsvamp, Denises spindling, Brandtaggsvamp, Anisfingersvamp

Åminne:
Blodchampinjon, Stolt fjällskivling, Svart hattmurkla, Blåmusseron, Dvärgmjölskivling, Mönjevaxing

Alvena:
Gulpricksvaxing, Vildsvinsspindling, Brunluddig roting, Rynkroting, Stor lilariska, Musseronvaxing, Grisspindling, Slottsspindling, Grönpucklig tråding, Lövängsspindling, Rodnande musseron, Kornspindling, Ekvaxing, Snövit fingersvamp, Blå lökspindling, Gulfotsskölding

Dagens middag:
Marinerad kyckling på bädd av potatis, rödlök, paprika, wokgrönsaker, topppad med stekta kantareller, champinjoner och vit hattmurkla. Serverad med Café de Parissås.

Ledsen Anitha, inga trattisar idag heller…

0

anitha

3 okt 2007 kl. 22:21

Hej BaWa!
´Vilka häftiga rapporter du lämnar. Det är spännande att öppna forumet och kolla om du har rapporterat. Att ni inte hittar trattisar, är ju inte så mycket att göra nåt åt. De kanske dyker upp innan ni åker hem. Förresten, när lämnar ni ön?
Jag anländer den 8/10.
Min systerdotter som är svampgalen ska dra mig runt på ön så att jag får plocka. Det blir premiär för mig - beträffande Gotland. Ska bli riktigt spännande.
Tack än en gång för rapporteringen, väntar spänt på nästa.

0

BaWa

3 okt 2007 kl. 22:30

Vi åker på söndag den 7:e. Det finns enorma mängder av rödgul trumpet om det är så att du vill ha matsvamp, Hittat en del gula kantareller men inte många. Imorgon ska vi eventuellt till trattisskog.

0

anitha

3 okt 2007 kl. 22:34

Hej igen!
Ja, för mig är det den rödgula som är primär. Min systerdotter sade att det är så mycket att marken är nästan röd. Hon orkar inte plocka dem. Så jag hoppas att jag ska få uppleva något.
gulisarna är väl roliga men inte något viktigt. Däremot har jag blivit nyfiken på den vita taggsvampen du pratar om. I vilken miljö växer den? Jag hoppas att jag hittar den.
Tack och godnatt.

0

BaWa

3 okt 2007 kl. 22:50

Den rödgula finns i mängder, du kommer att häpna, lovar dig ;-)

Den vita taggsvampen växer oftast i extremt kalkrik miljö med mossig granskog.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone