0 200 visningar

13 svar

Svart trumpet ?

LELO

26 aug 2005 kl. 12:27

Sist jag var ute iskogen hittade jag ( som jag tror )svart trumpetsvamp.Men den var mycket ljusare än den brukar vara och jag blev då ganska osäker. Insidan var brun och utsidan beige. Annars var den lika svart trumpet. Är det någon som kan hjälpa mig med detta.

0

Cobran

26 aug 2005 kl. 12:34

Kolla i databasen på rödgul trumpetsvamp.
Kan det va den?

0

LELO

26 aug 2005 kl. 13:01

Nej det är ingen rödgul trumpet. Hatten och foten går i ett och hela undersidan har samma färg

0

Marie

26 aug 2005 kl. 13:15

Kolla på Kruskantarell?

0

Cobran

26 aug 2005 kl. 14:13

Hittade också för några år sedan ett par exemplar av trumpetsvamp som hade bruna färgtoner istället för svart och grått. De växte inte heller tillsammans med de svarta på det “vanliga” trumpetstället i ek- och hasselskog utan i tallskog fast mycket nära en ensam stor hasselbuske där.
Jag förmodar att tallarna är planterade och att den tidigare vegetationen på platsen varit beteshage med enstaka hasselbuskar, enbuskar, björkar och ekar.
Ganska nära finns även stora bestånd av årligen återkommande trattkantareller.
Min tolkning då var att det rörde sig om rödgul trumpetsvamp. När jag ser den i databasen blir jag dock tveksam. Den hade ingen dragning åt “kantarellgult” och inte så tydlig skillnad mellan hatt och fot.
Kan det finnas gråbruna färgvarianter av den “svarta” trumpetsvampen?
Den såg alltså ut som en vanlig trumpetsvamp fast med de färgtoner som

0

Cobran

26 aug 2005 kl. 14:15

...ursäkta avbrottet…
alltså samma färgtoner som i kruskantarellen som Marie tipsade om.

Vad tror expertisen?
Hur sällsynt är den? Hur lik trumpetsvampen?

0

Birgitta

26 aug 2005 kl. 20:30

Var det mycket tort i skogen. Har hittat grå varianter av trumpet vid torka.

0

Elsi

26 aug 2005 kl. 22:46

Jag har också hittat ljusa trumpeter lite gula i färgen och det är inte gultrumpet för dom som jag hittade ser exakt ut som svarta, jag har jämfört med förväxlingssvampar men icke , jag hoppas att jag hittar lika dana i år igen då ska jag ta kort på dem

0

Mita

27 aug 2005 kl. 18:15

Jag har ibland hittat trumpeter i precs den färg som du beskriver. Senast igår. Det verkar vara ett trumpet-år i år.

0

Cobran

29 aug 2005 kl. 12:30

Efter att ha läst inläggen från Elsi och Mita är jag ännu mer säker på att det var en “vanlig” trumpetsvamp med dessa färger och inte den rödgula som ju mer liknar trattkantarellen.
Det verkar ju vara många som hittat bruna “svarta” trumpeter!

0

LELO

29 aug 2005 kl. 15:40

Ja, det verkar som att det var vanlig svart trumpet. Jag ska ut och titta om jag hittar fler. Tack för alla svar

0

Jill

30 aug 2005 kl. 14:12

Det är säkerligen en vanlig svart trumpet. Jag plockar både “barrskog” och i “hasselskog” och de i barrskogen är normalt lite mörkare än de i hasselskogen - det verkar ha med jorden/miljön att göra.

0

Mats

30 aug 2005 kl. 16:02

Svarta trumpetisar brukar ju stå ett tag. Berroende på om det är fuktigt eller torrt så sker nedbrytningen olika.
Om det är torrt så kan de bli ljusare, nästan bruna, eller grå. Till sist blir de ljust brungrå och som papper. Slår vad om att en del av dem hade börjat surna?

0

Svampkonsulent Anja Weidt

31 aug 2005 kl. 00:08

Svart trumpet kan blekna lite och färgen kan variera hos många svampar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone