Sist jag var ute iskogen hittade jag ( som jag tror )svart trumpetsvamp.Men den var mycket ljusare än den brukar vara och jag blev då ganska osäker. Insidan var brun och utsidan beige. Annars var den lika svart trumpet. Är det någon som kan hjälpa mig med detta.
Hittade också för några år sedan ett par exemplar av trumpetsvamp som hade bruna färgtoner istället för svart och grått. De växte inte heller tillsammans med de svarta på det “vanliga” trumpetstället i ek- och hasselskog utan i tallskog fast mycket nära en ensam stor hasselbuske där.
Jag förmodar att tallarna är planterade och att den tidigare vegetationen på platsen varit beteshage med enstaka hasselbuskar, enbuskar, björkar och ekar.
Ganska nära finns även stora bestånd av årligen återkommande trattkantareller.
Min tolkning då var att det rörde sig om rödgul trumpetsvamp. När jag ser den i databasen blir jag dock tveksam. Den hade ingen dragning åt “kantarellgult” och inte så tydlig skillnad mellan hatt och fot.
Kan det finnas gråbruna färgvarianter av den “svarta” trumpetsvampen?
Den såg alltså ut som en vanlig trumpetsvamp fast med de färgtoner som
Svarta trumpetisar brukar ju stå ett tag. Berroende på om det är fuktigt eller torrt så sker nedbrytningen olika.
Om det är torrt så kan de bli ljusare, nästan bruna, eller grå. Till sist blir de ljust brungrå och som papper. Slår vad om att en del av dem hade börjat surna?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.