0 401 visningar

9 svar

Akuthjälp, tack!

Salasias

4 okt 2007 kl. 19:14

Jag plockade ett 25-tal Karl-Johan och ett 10-tal smörsopp idag. De flesta bara hönsäggsstora.
Nu när jag har dem i grytan och förväller dem ser ser jag några hattskivor, där det bruna är mer grönt än brunt. Alla var bruna/beige när jag skivade ner dem.
Har jag fått med något “fel”?

0

Stella

4 okt 2007 kl. 20:16

Nu är jag inte helt hemma i frågan eftersom jag aldrig plockat brunsopp själv, men skulle det inte kunna vara blånande brunsopp?!?

Det kan ju se lite gröaktigt ut…

(brunsopp är bra matsvamp)

0

Salasias

4 okt 2007 kl. 20:18

Ah…så kan det kanske vara. Då vågar jag väl frysa in det.
Men, det är bara skinnet på hatten som blir grönt… Det ser ut som om jag skivat ner ett grönt äpple, men om jag rör om så det gröna kommer upp till ytan så blir det strax brunt igen???
Men jag köper att det är brunsopp.

0

Birgitta D

4 okt 2007 kl. 20:46

Jag har varit med om att bara haft Karl Johan i grytan och vissa blivit gröna, säkert igen fara.

0

Nina A

4 okt 2007 kl. 23:24

har för mig att det hände många förra året, undrar om inte det hade med snyltingangrepp att göra
fast nu kanske jag dillar i nattmössan :)

kanske nån annan som minns??

0

Salasias

4 okt 2007 kl. 23:31

Oj, snyltingangrepp. Det låter farlig det… Ska jag kasta alltihop tro?

0

"JAS"

4 okt 2007 kl. 23:33

Hej Salasias! Detta har hänt mig varje år, första gången det hände fick jag för mig att det hade kommit en katt bland hermelinerna men sedan har jag kollat riktigt noga och det bara händer ibland men det är tydligen ingen fara på taket för det smakat ok. och inget har hänt mer än att det blir grön/gult?? men kanske ett angrep av något slag kan vara svaret på detta! Vi får hoppas på ett svar från någon som vet. Har ändrat storleken förresten!!

0

Michael Krikorev

5 okt 2007 kl. 08:38

Hej Salasias!

Att hatthuden hos karljohan ibland blir grönfärgad vid upphettning är ett fenomen som för första gången uppmärksammades via detta forum för ett par år sedan. Det är ett fenomen som jag själv har sett hos rödbrun stensopp, men det kanske även förekommer hos andra stensoppsarter. Förmodligen är det helt ofarligt och har ingen negativ inverkan på matvärdet, men någon förklaring till fenomenet finns ännu inte. Det är förmodligen inte svampsnyltingens fel utan en egenskap som finns naturligt hos vissa arter eller populationer av stensoppar.

Färgen uppkommer vid upphettning och försvinner snabbt så fort svampen svalnar. Den bifogade bilden visar en färsk och två nystekta bitar av rödbrun stensopp.

Rödbrun stensopp (Boletus pinophilus) som blivit grön efter upphettning.

0

lilla my

5 okt 2007 kl. 08:55

Instämmer med föregående talare, vi hade en diskussion om detta förra säsongen också, och efter att ha sett det själv och smakat svampen vet jag att det inte är så illa som det ser ut…. men visst, jag blev rädd första gången det såg illa ut i grytan, och det är ju lite speciellt när det händer (läs: nackhåren stod rätt ut när jag tittat i grytan)
*hehe*

0

Salasias

5 okt 2007 kl. 09:04

Så skönt! Jag var rädd att det hade kommit in en gallsopp eller något.
Om det är Karl-Johan eller stensopp eller brunsopp, det vet jag inte, men jag kan nog med god aptit äta det hela.
Tack för trösten.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone