Jag skulle vilja gå med i någon svampklubb i stockholmsområdet, men det känns utan tvekan som om jag skulle bli yngst (19 år). Intresset är nog dock inte mindre än hos någon annan äldre. :) Hur ser det ut rent åldersmässigt i svampklubbarna?
http://svampguiden.com/lankar.asp
innehåller länkar till svampklubbar. Dessutom finns på detta forum stockholmsklubbare som bör kunna hjälpa till. Själv är jag medlem i Uppsala Svampklubb där medelåldern är alldeles för hög; nya medlemmar under 50 är ett kap, under 30-40 ett mirakel! Vid Forum Fungorums svampmässa 15 sept. värvade vi dock nya, under 25-30 och över 70 och däremellan. Själv är jag 70+ men så länge som hjärnan (som jag så gärna vill tro) fungerar bättre än benen så... Och det går alldeles utomförträffligt att kypande studera och plocka svamp!
Pernilla, du kommer definitivt att vara en av de yngsta. Jag är 37 och fortfarande en av de yngsta på klubbträffar och mykologiveckor.
Skulle gissa att medelåldern ligger över pensionsåldern i många fall, och tyvärr är det dåligt med föryngringen. Men problemet gäller inte bara svampklubbar utan föreningsliv överlag. Familjeliv, studier, jobbsökande och yrkeskarriär tar mycket av vår tid idag. Tyvärr är jag sällan aktiv i klubbsammanhang längre p.g.a. tidsbristen. Under svampsäsongen ska man ju hinna med så mycket annat!
Det finns oerhört mycket kunskaper samlat hos svampklubbarnas medlemmar, så jag tycker definitivt att du ska prova att gå med om du är nyfiken. Att gå med i en klubb är inte som att gå en svampkurs. Det är sällan inriktat på bara matsvampar och ofta har man eget ansvar att fråga om svampar man vill veta mer om. Att följa med på utflykterna är ofta lärorikt, men var som sagt inte rädd för att fråga. Bli inte skrämd av att du ibland kan känna dig vilsen bland alla “svampsnobbar” som mumlar konstiga svampnamn på latin. Under ytan är dessa “svampsnobbar” ödmjuka och oerhört kunniga.
Bli inte heller rädd om du på en utflykt plötsligt får uppleva att alla faller på knä i en ring runt någon liten svamp. Det rör sig inte alls om någon sektliknande seans utan är helt naturligt ;-)
Hej Pernilla,du är välkommen i våran svampförening se:
http://www.svampistockholm.org
där finns info om oss med hela programmetoch hur man kontaktar oss. Vi är av olika åldrar, 2 medlemmar är omkring 20 år.Vi ser gärna att unga intressrade kan få lite utbildning med oss
Vi har experter på sällsynta men också på matsvampar,t.ex. vilka svampar som är ätliga och vad man kan göra med dom.Just i morgon har vi en speciellt utflykt där vi plockar svampar, vi rensar,tillagar och sen äter vi dom. Under förutsättning att dom finns i skogarna, annars för vi ta dom från min frys.
Håller helt med Michael, vi är jämngamla. Jag har också funderat mycket på detta med föreningslivet och få tiden att räcka till med jobb, familj och fritidsintressen. Du är lika välkommen till Stockholms svampvänner, http://hem.passagen.se/ssv1879/
Vi har också ont om 19-åringar, och det skulle onekligen bli ett tillskott.
de där om att falla på knä var på pricken rätt, jag hade en gång en bild (tyvärr borta nu) där ett 15 tal svampmänniskors ändor stack upp, vi hade på ett ställe hittat otroliga mängder av Sharlakansröd vårskål, och alla deltagare skulle bygga sin egen grupp av svampar för att plåta dem
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.